Månadsmöte mars

Medlemsmöte den 18 mars

Månadsmöte med Edward C Johansson.
130 medlemmar i SPF Berga hade samlats för mars månads möte. På programmet stod sång och musik med Edward C Johansson. Edward framförde country- och rockmusik av bl a Elvis Presley, Jim Reeves och Willy Nelson. Hans fantastiska gitarrspel imponerade stort på publiken, liksom hans sång och trevliga småprat mellan låtarna. Han berättade om sina resor till bl a Nashville, Tennessee, countrymusikens centrum. Han lockade även publiken till allsång. Vår ordförande Thage Andersson tackade med en vacker blombukett och publiken gav Edward en stor applåd.
Efter musikframträdandet kom representanter från Lagans golfklubb och informerade om möjligheter att prova golf. De framhöll särskilt att man kan spela även vid mogen ålder. Den 8 april kl 9.00 på Berga golfklubb kan man prova på, gå en tipsrunda samt fika och få mera information. Intresse meddelas till Thage.
Efter underhållningen gick vi till de dukade borden, där det serverades kaffe och smörgås.
De talrika deltagarna fyllde lokalen med glatt småprat.Efter kaffet blev det information om kommande begivenheter.
Den 27 mars äter vi gemensam lunch på Jenny Wok(anmälan Thage). Den 2 april har vi promenad på Store Mosse. Den 9 april gör vi företagsbesök på Swedrive. Den 17 april besöker vi IKEA muséet och den 11 maj är det ginprovning på Lydéns. Den 22 maj promenerar vi runt Vällingasjön och grillar medhavd mat. Den 21 maj går en bussresa till Hjo. Den 4 augusti går bussresa till Vallarna i Falkenberg. 20 platser finns kvar. All anmälan om deltagande sker till Thage.
Bengt Tonnvik berättade därefter om ett möte i KPR, där följande hade informerats.
Aspebacken, gamla stålgjuteriet, är tänkt att bebyggas med bostäder. Det särskilda boendet Björnen kommer bara att ha enkelrum. Även den ombyggda Brunnsgården blir enkelrum.
Åbrinken i Lagan beräknas vara fullt 2029, men inga planer finns på att bygga nya särskilda boenden utanför Ljungby. Alla boenden skall i framtiden ha egna tillagningskök.
Erland Andersson berättade om planerna för Bergagården som aktivitetsboende för 65+.
Bygglovsansökan är inlämnad och entreprenörerna har tillträde till lokalerna den 1 april. Den 8 och den 16 april står man vid Bergahallen och informerar om Bergagården. Den 18 april kl 15-17 är det öppet hus på Bergagården.
Avslutningsvis var det dragning av lotterierna, där många blev lyckliga vinnare. Thage tackade alla för den trevliga eftermiddagen och avslutade träffen.

Lena Ivarsson
Kamera Iréne Andersson