Hemlig resa den 29 augusti  2018

• Fin vy under bussfärden
  • Tomatens hus

SPF Berga på hemlig resa
SPF Seniorerna har varit ute på hemlig resa. Laila och Thore Wessman hade som vanligt lagt upp färdvägen. Dom har en fantastisk förmåga att leta upp besöksvärda platser.
Tidig morgon åkte vi från Lagan E4:an söderut. För att vi inte skulle slumra till fick vi en bingobricka utdelad. Istället för siffror hade brickan ord på saker vi kunde upptäcka längs vägen. Det var nog svårare att få 5 "duttar" i rad på denna bingo, än i TV- versionen.
Vid Rydebäck söder om Helsingborg lämnade vi stora vägen och kom ut på landsbygden. I byn Vallåkra besökte vi en gårdsbutik med servering. Där åt vi en god frukostsmörgås.Tvärs över vägen låg Tomatens hus, där vi blev guidade av företagets ägare. I ett ofantligt stort växthus med 60 olika tomatsorter, kryddväxter och andra grönsaker, fick vi se, men inte röra. Tidigare på säsongen odlas det pelargonier i mängder. I butiken handlade vi grönsaker och nybakt bröd.
Efter bara en halvmil var vi framme vid nästa besöksmål. I en dalgång låg en Stenkärlsfabrik grundad 1864. Med inlevelse fick vi berättat om företagets historia, innan vi gjorde en rundvandring och såg det stora sortimentet av lergods som väntade på att brännas i den stora rundugnen. Årets storsäljare var ett kärl som var designat för " Bag in Box". Den var tyvärr slutsåld. I byggnaden intill hade man inrett en restaurang i två plan där vi bjöds på en god laxlunch.
Sedan bar det norrut igen på slingrande vägarpå den skånska landsbygden. Norr om Röstånga ligger Söderåsens Nationalpark, Skäralid. Från Skånes högsta punkt "Kopparhatten" 212 m ö.h. hade vi en vidunderlig utsikt över sprickdalen 90 meter under oss. Hela Nationalparken är 25 kvadratkilometer stor med vandringsleder med bokskogslandskap. Tiden tillät inga sådana aktiviteter, men eftermiddagskaffet smakade bra till äppelkaka med vaniljsås och grädde.
Tidig kväll var vi hemma igen med många minnen från en välplanerad resa i ett fantastiskt höstväder.