Månadsmöte 2017.10.16

• Marie Gustavsson

SPF Seniorerna Berga har haft månadsmöte i oktober. Ordförande Erland Andersson inledde mötet med att hälsa alla välkomna. Vi har under året fått ett flertal nya medlemmar och i dag fick vi ytterligare två som är varmt välkomna. Dagens gäst var Marie Gustavsson som med inlevelse fick oss att njuta av skön countrymusik.
Erland informerade om resor som anordnas framöver. Det blir en resa till Ullared den 15:e november, en resa till julmarknaden i Bremen den 8-10 december, Falkenbergsrevyn den 14:e januari och en resa till Holland den 15-19 april. Höstens nya cirklar inom trädgård och aktier är i gång och har många deltagare. I början av året gjordes en cirkulationslista över vilka som ansvarar för serveringen vid månadsmötena. Det är en förändring som slagit väldigt väl ut och har lett till att vi lärt känna varandra bättre samt att nya medlemmar snabbare kommer in i gemenskapen.
Vi fick också information om att vi kan påverka kommunala frågor genom att lämna synpunkter via Erland. Det kommer att bjudas in till en träff på Grand där PRO, SPF, SKPF och RPG diskuterar frågor som rör pensionärer. Det blir ett möte i höst där Region Kronoberg, kommunen och pensionärsföreningar tar upp ämnet Håll dig på benen. I SPF Kronoberg finns en matpatrull och en bostadspatrull som kollar upp och kan påverka hur det fungerar inom dessa områden för de äldre.
Mötet avslutades med dragning i lotterier. Erland tackade alla närvarande för visat intresse och ett extra tack fick dagens funktionärer som bjöd på fika samt lottförsäljning. Nästa möte är den 20 november då vi får besök av TV reportern Niclas Sjögren som berättar och visar bilder om händelser i sitt arbete som utrikeskorrespondent. Vi ses i missionskyrkans lokaler kl 14.00.