Månadsmöte 2018-11-19

• Johan Wirell Liatorp

SPF Seniorerna Berga har haft månadsmöte i november. Ordförande Erland Andersson hälsade nästan 120 medlemmar välkomna, varav en ny medlem och en medlem från annan förening. Dagens gäst Johan Wirell fick ett varmt välkomnande. Johan inledde med kända Elvis-låtar och sjöng sedan klassisk musik, han bjöd även på italienska toner från Venedig. Stämningen var helt magiskt och publiken gav Johan stående applåder. Parallellt med sången berättade Johan om en fantastisk resa inom musiken som började med två sånglektioner av kantorn i Virestad. Sedan sjöng han i kör, medverkade i revyer och därefter blev det även musikaler och operor.
Erland gick igenom vårens program. Katinka Lindhe från radio Halland kommer och berättar om vulkanen Vesuvius och livet i Pompeji. Det blir också ett besök av dansbandskungen Thorleif Thorstensson och musikkryss med Trasthen och Stahren Vi fick status om distriktets resor till Höga kusten, Sydnorge och Tyskland där det finns platser kvar. Det blir också en bussresa till RyssbyGymnasiet den 31 januari där en trerätters meny serveras. Anmälan görs till Erland.
Erland informerade om punkter från mötet med KPR. Det handlade bland annat om att äldre har möjlighet att få trygghetsupprigning. Det framkom förslag till att Vårdcentraler som stänger ett antal veckor under sommaren ska ha öppet med viss personal i förorterna. Funderar du över vilka rabatter som finns att få som pensionär så finns det information på Smart senior.se där det finns ett gratis rabattkort. Utbildning i HjärtLung är inbokad 10 januari för att lära ut hjärt- lungräddning. Intresserade kan anmäla sig till Erland.
En av våra medlemmar har nyligen blivit utsatt för två bedragare. För att varna oss andra berättade hon om hur hon blivit distraherad vid kassan i närbutiken där en av männen stod bakom henne och filmade när hon slog in sin kod. Hon stötte på de två männen ytterligare en gång på vägen hem och väl hemma så saknades Visakortet. I detta fall slutade allt lyckligt, de två bedragarna fick tji eftersom vår rådiga medlem gick direkt till sin dator och flyttade över pengarna till ett annat konto som inte var kopplat till Visakortet.
Nästa månadsmöte är 21 januari då Kånnakören står för underhållning. Erland tackade alla närvarande samt dagens funktionärer som bjöd på fika och lotterier.