Månadsmöte 2018-03-19

• TV-Meterolog Mats Andersson
  • Kerstin Andersson beredd med påtåren!
  • Dags för gofika! Smakade bra!
  • Tack till dagens föreläsare Mats Andersson
  • TV-Meterolog Mats Andersson
  • Kerstin Andersson beredd med påtåren!
  • Dags för gofika! Smakade bra!
  • Tack till dagens föreläsare Mats Andersson

Högtryck hos SPF Berga
SPF Seniorerna Berga har haft månadsmöte i mars för 130 närvarande varav 6 nya medlemmar. Ordförande Erland Andersson hälsade alla välkomna. Mötet inleddes med en föreläsning av meterolog Mats Andersson som berättade och visade hur man får fram väderprognoser. Vi fick se halkriskkartor och väderkartor som visade hur vädret blir timme för timme i vårt område. Mats talade också om prognoser framåt i tiden, t ex att vattenytan beräknas höjas med 1,5 meter till år 2100 och hur ökningen av koldioxid i atmosfären påverkar vädret.
Erland informerade om resor och aktiviteter. Aktuella resor går till Finland, Berlin och Göta kanal. Två lag har tävlat i kunskapstävlingen hjärnkoll varav ett lag gick vidare till semifinal i Agunnaryd den 9 april. Vårt upptaktsmöte i august blir på Bolmsö 13 augusti. Fem styrelsemedlemmar var på utbildning i Växjö, Erland informerade om ett föredrag som handlade om Att vara ensam. Uno Thyrman informerade om utbildningen i trafik och påminde oss om att det är nya regler från den 20 maj 2018 för kontrollbesiktning av fordon. Det skickas inte längre ut kallelse inför en besiktning, det är eget ansvar som gäller för tidsbokning.
Laila Wessman informerade om sommarresan 30 maj som blir en guidad tur i Växjö med bl a middag på Teleborgs slott, besök på Ica museet och våffelfika med underhållning på Ryttartorpet. Den 24 maj besöker vi kommunens växthus där vi blir guidade bland växterna. Det blir också en teaterresa till Gunnebo Slott 5 augusti.
Vi fick en påminnelse om modevisning med Seniorshopen 19 april kl 18.00, det går bra att ta med sig en vän, granne eller bekant, anmälan görs till Erland.
Nästa månadsmöte är 16 april då musikgruppen KAOS från Simlångsdalen står för underhållning. Erland tackade alla närvarande samt dagens funktionärer som bjöd på fika och lotterier.