Månadsmöte den 20 november

Medlemsmöte den 20 november

Underhållning med Johan Wirell

SPF Seniorerna Berga har hållit sitt novembermöte i Lagan. Ett väldigt stort antal SPF-are, inklusive flera nya medlemmar hade mött upp. Johan Wirell från Liatorp stod denna gången för underhållningen. Som musiktema hade Johan valt att sjunga kända, och även några mindre kända, låtar ur Elvis Presleys repertoar. Johan inledde med ”Always on my mind” och fortsatte med en rad finstämda melodier. Han sjöng även några av de mera rockiga låtarna. Johan, som även gärna och framgångsrikt sjunger opera, förklarade att det kräver olika sångtekniker för att behärska olika genrer. Han sjöng bland annat två versioner av Elvis inspelning av ”It´s now or never”. Dels Elvis version och dels det mera operabetonade originalet ”O sole mio”. Vi konstaterade att Johan med bravur behärskade båda sångteknikerna.

Johans framträdande avslutades med ”How great thou art”, på svenska ”O store Gud”, och erhöll stående ovationer. Som tack för uppskattningen gav han oss en försmak av julen genom att sjunga Adams julsång, ”O helga natt”.

Efter musikunderhållningen väntade kaffe och köttbullesmörgås. Ordföranden Thage passade på att påminna om kommande aktiviteter i höst. Vi firar Lucia den 13/12 kl 9.30 med att se och höra Kullerbyttans förskolas luciatåg. Efter Luciatåget kommer Lars-Ove Johansson att berätta och visa bilder från sitt engagemang i Kenya. Anmälan om deltagande på luciamorgonen sker till Thage.

Thage förhörde sig också om ifall intresse för ginprovning fanns. Den går i så fall av stapeln den 24/1 och kostar 400 kr. Thage tar emot beställningar även till detta. Deltagande vid gemensam lunch den 29/11 på Åbrinken skall också anmälas till Thage.

Erland informerade om ett dialogmöte med kommunledningen den 21 november i Lagan. Man tar där upp frågan om vad en serviceort egentligen är och vad man rimligen bör kunna förvänta sig av en sådan ort. Erland informerade också om betalning till resan till Falkenbergsrevyn, där de som anmält intresse måste betala in avgiften senast den sista november.

Efter lottdragning med vinster från ett välfyllt vinstbord, påminde Thage om kalkonmiddagen i Ryssby och tackade därefter alla medverkade för deras insatser.

Med penna Lena Ivarsson
Med kamera Iréne Andersson