Höstupptakt 2016.08.15

Höstupptakt med SPF Seniorerna Berga 2016.08.15

I strålande höstväder och med en magnifik utsikt över Bolmen samlades SPF Seniorerna Berga för höstupptakt i Bolmsö Bygdegård. Lokalen fylldes till bristningsgränsen av nästan 140 medlemmar, därav 9 nya.

Inge Fridèn var dagens underhållare och han fick igång publiken ordentligt eftersom reportoaren bestod av kända låtar av bl.a. Owe Thörnqvist, Thore Skogman och den tidens artister. Allsången gick lysande och bäst tryck blev det när signaturmelodin till Hylands Hörna sjöngs. Den kunde alla utantill!! Mellan låtarna fick vi höra en och annan vits som uppskattades ljudligt.

Dagen till ära bjöd föreningen på kasslersallad med tillbehör från KG Waldemar i Södra Ljunga. Senare fick vi mandelmussla med grädde och blåbär. Mums!

Medlemsutvecklingen har varit mycket god de senare åren. Därför bjöd styrelsen nu in de nyare medlemmarna till en träff där man lär känna varandra lite bättre och tillsammans försöker hitta nya program och aktiviteter som kan utveckla föreningen ytterligare. För att få ut snabbare info till medlemmarna har en Facebookgrupp bildats. En förslagslåda kommer också att finnas på alla månadsmöten.

Anmälningar togs upp till två distriktsaktiviteter: Kulturdagen i Ljungby Missionskyrka den 13 september och Bingolotto i Göteborg i oktober.

En del av höstens aktiviteter presenterades: Boule, bowling och bordtennis och sällskapsspel börjar i september och måndagspromenaderna är redan igång.
På Lagandagen den 3 september är SPF Berga representerade med ett infotält.

Emelie Bjurka från bygdegårdsföreningen berättade hur man med Boverkets och kommunens bidrag, och med stora insatser från ortsbefolkningen lyckats skapa en fantastik lokal för många olika tillställningar.

Ordföranden tackade serveringspersonal och övriga funktionärer och givetvis alla mötesdeltagarna för en trevlig eftermiddag. Nästa månadsmöte den 19 september kommer Annette Selldèn att visa bilder från sina resor till Island. Då är mötet åter i Missionskyrkan i Lagan.