Reportage från våra aktiviteter
Foton som tas vid våra sammankomster, träffar och resor kan komma att läggas ut här på föreningens hemsida. Vi hoppas att ni samtycker till detta. Om så inte är fallet, meddela detta till webbansvarig.
Solsken, sång och härlig stämning när SPF Seniorerna Onsala hade vårfest.
För fjärde gången i ordningen samlades vi på idylliska Apelröd Hembygdsgård. Och precis som tidigare år tycktes styrelsen ha direktlinje till vädergudarna – det vackra vädret var beställt, och regnet lyste med sin frånvaro.
Det började på bästa sätt när deltagarna välkomnades med en välkomstdrink.
Innan det var dags att sätta sig till bords utmanades gästerna i en poängpromenad (kort). Det krävdes både skarpa hjärnor och ett gott minne för att klara frågorna. Fint prisbord till de som hade flest rätt. Så var det dags för dagens kulinariska höjdpunkt: ett rejält grillparty. Doften från grillarna spred sig och ZIGGES BBQ serverade saftiga, rejäla hamburgare med passande tillbehör och dryck därtill.
Tobias Herbertzon bjöd på en härlig blandning av välkända sånger och medryckande musik som fick många att sjunga med. Tobias utmanade sällskapet i ett klurigt musikquiz, där nostalgin och samarbetsviljan vid borden sattes på prov.
Ingen vårfest är komplett utan "kaffet med dopp". Efter musiktävlingen serverades kaffe tillsammans med en extra god kaka som smälte i munnen, vilket gav en perfekt avrundning på måltiden. När det började skymma över Apelröd Hembygdsgård klev föreningens ordförande, Majvor Dannberg, upp för att avrunda dagen. Hon riktade ett stort tack till alla sponsorer i Kungsbacka trakten som bidragit med priser och varmt tack till alla som kommit och speciellt till alla som hjälpt till att göra det välordnade arrangemanget möjligt. Med en önskan om en riktigt skön och trevlig sommar och vi ses igen till hösten!
Se foton från Vårfesten här.
Solskenstur - SPF Seniorerna Onsala dagsresa till Grovare.
Den 7 maj visade sig från sin allra bästa sida när SPF Seniorerna från Onsala kastade loss för en dagsutflykt i strålande försommarsol. En resa som skulle bjuda på en perfekt mix av kultur, gastronomi och lokal industrihistoria.
Resans första anhalt var Grovare, där lunch väntade. Underhållning av den mångsidiga artisten Marie Arthurén. Medan vi njöt av en god middag, fylldes lokalen av Maries röst i tolkningar av allt från Ted Gärdestads sköra visor till Edith Piafs dramatiska franska chansoner. Efter maten fanns tid att titta in i Maries egen charmiga lanthandelsbutik, en plats fylld av nostalgi och noga utvalda ting som lockade till många små inköp.
Färden rullade vidare mot Gäsene Ost. Här bjöds vi på kaffe och kaka från ett lokalt bageri. Intressant information om mejeriets historia och tillverkning fick vi lära oss vad som gör Gäseneostarna så speciella. Besöket kröntes med ostprovning och möjligheten att köpa smakrika delikatesser från butiken.
Sista stoppet innan hemfärd var anrika Herrljunga Drycker. Vi möttes av en generös "open-bar" där man fick provsmaka ett brett sortiment av fabrikens drycker. Utöver provsmakningen fick deltagarna en inblick i fabrikens moderna tillverkning och dess betydelse för bygden. Givetvis passade många på att utnyttja shoppingmöjligheterna även här för att säkra sommarens dryckesförråd.
Mätta på både mat, kultur och intryck vände bussen åter mot Halland. Klockan 18.30 rullade ekipaget åter in i Onsala.
Någa bilder från dagens händelser här!
Tonerna som förlänger livet:
Sångardag på Katrinebergs Folkhögskola
Under dagen turades de olika grupperna om att bjuda på sina favoritstycken, vilket skapade en inspirerande musikalisk resa. Men de stunder då alla 70 deltagare stämde upp i gemensam allsång var de som verkligen fick taket att lyfta.
Forskningen ger deltagarna rätt. Att sjunga i kör sänker stressnivåer, frisätter endorfiner och stärker faktiskt immunförsvaret. "Det finns en alldeles särskild kraft i att höra 70 röster förenas. Man glömmer bort krämpor och vardagsbekymmer för en stund" viskade en av deltagarna.
"Vi förlängde livet med någon dag" och om inte annat, så blev livet definitivt lite vackrare just denna dag.
Några bilder här!
27 april Martin Nilsson - från Nashville till Folkpark
Martin, en artist med gedigen erfarenhet och som spelat med de allra största. Blandning av välkända sånger med anekdoter och minnen från sina många musikprojekt. Repertoaren har countryn som grund, men är bred och varierad.
Det blev en stund fylld av värme, musik och gemenskap – precis den typ av underhållning som väcker både minnen, sångglädje och skratt. I många av låtarna kunde vi åhörare sjunga med.
Bilder från denna trevliga afton.
TSO´s Våryra 16 april
Fullsatt buss lämnade Onsala kyrka klockan 17.00 för resa till Haga Konserthall och den traditionsenliga vårkonserten. Bussfika med enkel förtäring och bubbeldryck inmundigades på parkeringplats vid Slottsskogen. Därefter färd till föreställningen som började kl. 19.00. En festlig och härlig afton som vanligt med sångare, musiker, artister och den starka manskören som sjöng vårsånger. Hemma igen och alla med glada miner även om det var sent på kvällen.
Dagsresa 10 april till Åstol via Skärhamn och Rönnäng
Under ledning av reseledare Ingvar Alnström tog dagen sin början kl. 08.25 vid Onsala kyrka. Den obligatoriska bussfikan med kaffe och fralla intogs efter en timma vid Tjörnbroarna.
Vid halvelva tiden nådde vi Skärham och Akvarellmuseet. Här fick vi tid att ströva fritt och vissa valde att fördjupa sig i de skira penseldragen inne i museets salar, medan andra trotsade blåsten för en promenad längs bryggorna.
Mot Åstol med Västtrafiks reservbåt via Rönnäng-Dyrön. Den kalla vinden påminner oss om att våren fortfarande har en vass egg. Väl framme på Åstol blev det en 700 meter lång promenad till Åstols Rökeri. Lunch givetvis med varmrökt lax och romsås. Lika lång promenad tillbaka till båten och framme i Rönnäng bytte vi havets dramatik och åkte buss mot skogens lugn vid Sundsby Säteri. Här väntade en historisk guidning som tog oss tillbaka till Margaretha Huitfeldts 1600-tal. Vi vandrade genom tidsepoker och hörde berättelser om makt, rikedom och den säregna kvinnan som än idag präglar bygden. Besöket rundades av på bästa tänkbara sätt hos "Margarethas Kök & Skafferi". Här serverades det som många anser vara Bohusläns inofficiella nationalrätt: äggost med björnbärssylt.
"Det spelar ingen roll om det blåser snålt på Åstol när man har gott sällskap och får avsluta dagen med riktig äggost," konstaterade en nöjd resenär vid kaffebordet. När bussen åter rullade in till Onsala vid 19-tiden var vi trötta men fyllda av frisk havsluft och nya minnen. Solen må ha varit kall, men gemenskapen i SPF Seniorerna Onsala värmde hela vägen hem.
Musikaliskt gung övervann tekniskt krångel.
Mer än 100 förväntansfulla medlemmar i Galaxen den 30 mars när ordförande Majvor hälsade alla välkomna. Men ganska snart stod det klart att nya ljudanläggningen hade bestämt sig för att gå i strejk. När tekniken svek klev våra musiker fram och räddade kvällen och paniken uteblev.
Britta informerade om kommande Hälsovecka den 18-21 maj. Aktivitetskort delades ut med uppmaning att röra sig för hälsans skull.
Carl-L. meddelade att dagsresa till Åstol och konsert Våryra är full buss till båda. Några platser kvar till dagsresa Grovare den 7 maj.
Kaffe serverades med smörgås och god kaka samtidigt som muntert samspråk kom igång. Dagens gästartister, den välkände country- och rockabillyprofilen Edward C. Johansson tillsammans med vapendragaren Bo Liljedahl, visade prov på sann professionalism. Publiken rycktes med i de välkända tonerna. Akustisk magi.
Som avslutning sedvanligt lotteri med många glada vinnare.
Årsmöte och berättare Rolf Olsson
Årsmötet 23 februari klarades av snabbt tack vare en effektiv ordförande och väl förderedda underlag. Lars-Göran Persson avgick ur styrelsen och avtackades med blommor. Gunnar Johansson premierades med förtjänsttecknet "Droppen" för mångårigt arbete för SPF Seniorerna Onsala.
Tyvärr lyckades det inte att få styrelsen fulltalig - en ledamot saknas. Känner du dig manad så hör av för att testa hur det är att vara med i styrelsen.
Traditionsenligt serverades fika med semla till de 90 medlemmarna.
Rolf Olsson, en riktig Göteborgare med berättartalang. Berättade och skojade om minnen från sin ungdomstid på femtiotalet i Majorna. Det var annorlunda på den tiden men många av oss kände igen både platser och hur livet rullade på. Anar att Rolf skulle kunna berätta i timmar men tyvärr så är tiden begränsad till cirka 45 minuter.
HÖGT SPEL - skrattfest i Falkenberg den 1 februari
Ett gott skratt förlänger livet.
Om det stämmer så har de som var med på resan säkrat många extra år. Fullsatt buss körde söderut mot Falkenberg och första anhalt var Hermans Restaurang, där vi togs emot för en gemensam lunch. Valet för dagen stod mellan fisk eller kött och sedan kaffe och kaka.
En kortare promenad till teatern i det halländska vädret bjöd på frisk men kall luft, men vad gjorde väl det när målet var varm underhållning? Träffsäker politisk satir, skickliga musiknummer och lokal humor blandat med nationella spaningar. Skratten avlöste varandra i en strid ström.
När bussen åter rullade in i Onsala vid 19-tiden var det ett märkbart nöjt och glatt gäng som klev av.
Värme, visor och gemenskap: En kväll i Alf Robertsons tecken.
Den 26 januari fylldes lokalen till sista plats när medlemmarna strömmade till för en kväll präglad av både viktig information och musikalisk magi.
Ordförande Majvor inledde mötet med att hälsa alla välkomna och gav aktuell information. Introduktion av vår nya friskvårdsperson, Britta Björk. Med fokus på hälsa och rörelse presenterade Britta sig för medlemmarna och det råder ingen tvekan om att hennes engagemang kommer att bli ett lyft för föreningens framtida aktiviteter.
När så Monica Robertson intog scenen sänkte sig ett behagligt lugn över publiken. Genom att ösa ur maken Alf Robertsons enorma låtskatt gav hon oss en unik inblick i texterna och musiken som format en stor del av den svenska country- och vissjälen. Monica visade även upp sin egen bredd som artist. Hennes egna kompositioner, vackert förpackade i visform med en omisskännlig touch av country. Gitarrkomp och glada inlägg av välkände Arne Österlindh. Kvällen rundades av på traditionellt vis med det populära lotteriet. Sorlet var högt när vinsterna fördelades och även de som gick hem utan vinst verkade rika på intryck.
"Det är inte bara musik, det är ett livsverk som lever vidare genom Monicas röst." – Kommentar från en nöjd besökare.
Några bilder från kvällen här.