Hornborgasjön 1 april 2019

Tusentals tranor på det årliga skådespelet.

TRANDANS
Måndagen den1 april (inget skämt) träffades medlemmar från tre SPF föreningar inom Kungsbacka kommun, där SPF Onsala var en av dem vid COOPs parkering i Kungsbacka för en dagstur till Hornborgasjön.

Vid ankomsten till Hornborgasjön bjöds vi på en fika medan vi tog del av skådespelet som pågick framför oss. Det var ca 20.000 tranor som vi fick se. Verkligen en upplevelse och vädret var ju perfekt.

Efter en god lunch i närheten av Falköping fortsatte vi till ett av Sveriges minsta mejeri, Gäsene Mejeri. Vi fick provsmaka på några av deras goda ostar, fick även en presentation av mejeriet samt olika ostsorter och även möjlighet att köpa med ost hem.

Det ingick även ett besök i Gökhems kyrka som är en kyrkbyggnad som ligger i en ålderdomlig kulturmiljö i Gökhem. Det är den äldsta kvarvarande stenkyrkan i Sverige med sina berömda valvmålningar.

Vi var tillbaka i Kungsbacka vid 18.00 med många "må bra känslor".

Ett stort tack till vår duktige chaufför Hans Martinsson och medhjälpare som även varit ansvarig för resan i sin helhet, vilket han gjort väldigt bra Vi ser fram emot fler sådana bra initiativ.

Ulla Jonsson