Det vackra Bohuslän

Dagstur den 31 augusti 2018

51 medlemmar i SPF Seniorerna Onsala startade från Onsala kyrka 07.00 och åkte via Kungälv mot Tjörnbroleden till Sundsby säteri, där en av Bohusläns mäktigaste kvinnor – Margareta Huitfeldt – huserade på 1600-talet. Vi fick höra berättelsen om hennes liv på de sägenomspunna markerna och drack vårt efterlängtade förmiddagskaffe med en härlig smörgås på det trevliga gårdskaféet. Köpte även med nybakat bröd från butiken.

Färden gick vidare via färjor mot Malö, Flatön och Ängön där Evert Taube periodvis vistades och diktade många av sina mest älskade visor. Vi gjorde ett stopp vid den före detta handelsboden Flink där vi hade möjlighet att handla med oss lite av varje. Resan fortsatte sedan mot Skaftö där flera miljöer har inspirerat den populära tv-serien Saltön där Blomgren, Emily och Johanna samt en hel del nya "figurer" medverkade. I det idylliska Grundsund tog vi en promenad och såg flera av de platser där serien spelades in. En god lunch åt vi på Rågårdsviks Pensionat. Resan fortsatte till Lysekil där vi fick höra om badortsepokens glansdagar, fick även möjlighet att ta en promenad. Dagen avslutades med ett besök på Röe gård där vi blev serverade den bohuslänska specialiteten äggost samt kaffe även här fanns en gårdsbutik med diverse varor att köpa med hem. Mätta och belåtna tog vi plats i bussen för hemfärden med lite frågesport i bussen och priser till de tre bästa.

Sammanfattningsvis ett väldigt trevligt upplägg. Ett stort tack till vår chaufför Lars-Ove som körde oss lugnt och säkert samt reseledare Ulla från Rolfs som såg till att allt fungerade.

Ulla Jonsson