Månadsträff 23 september

SPF Seniorerna firar 80 år

Vice Ordförande Carl Eriksson hälsade medlemmarna välkomna till månadsträffen och hade nöjet att "nåla" fast sju nya medlemmar till föreningen.

Eftersom SPF i år firar 80 år som förening visade Carl ett bildspel från 1939 till 2019. Det har hänt mycket under dessa år som föreningen funnits till. Från början var namnet Sveriges Folkpensionärers RiksFörbund (SFRF) Syftet med föreningen var att protestera mot att fattiga pensionärers ekonomi var så usel. I början av 1940-talet fanns ca 500 000 ålderspensionärer över 67 år. Allmän folkpension började betalas ut 1914 till alla medborgare som fyllt 67 år. År 1947 fick fortfarande 16 procent av de äldre pengar från fattigvården. Idag är ungefär var fjärde röstande svensk pensionär.

Föreningens första tidning "De gamlas tidning" utkom 1942 och kostade 50 öre. Under åren har tidningen bytt namn och utseende ett antal gånger, nu heter den Senioren. Första kvinnliga ordförande valdes 1949 och hette Alfrida Lindström. I och med att pensionärerna fick det bättre under 1950-talet ökade antalet sociala aktiviteter inom föreningen. Under 1960-talet drabbades föreningen av ekonomiska svårigheter och ett lågt medlemsantal. Den 27 januari 1972 träffades några handlingskraftiga personer på Leksandsgården i Onsala och grundade Onsala pensionärsförening.

Medlemsantalet 1972 29, 1980 152, 1990 220 och 2019 ca 480 medlemmar. År 1986 ändrades förbundets namn till Sveriges pensionärsförbund SPF. En intressant historia att ta del av.

Kent Jiresjö från Sveriges Filatelist förbund i Kungsbacka berättade för oss om ett speciellt frimärke han kommit i kontakt med och blev så nyfiken att han tog reda på mer fakta. Frimärket är endast utgivet i Tyskland och det står Birger Forell 1893-1958. Birger som var en svensk präst engagerade sig för att hjälpa flyktningar, förföljda, fördrivna och krigsfångar under och efter andra världskriget och var även med och grundade flyktingstaden Espelkamp. Birger och hans hustru ligger begravda på kyrkogården i Onsala. Frimärken kan berätta mycket och Kent önskade oss välkomna att delta i deras möten i filatelistföreningen i Kungsbacka.

Dags för kaffe/te paus och en god räksmörgås och en god kaka för att fira föreningens 80-år. De medlemmar som deltog på träffen och under året fyllt och skall fylla 80 år, hyllades med en blombukett.

Så var det dags för Cajsa Löfmark från Gillis Edmans begravningsbyrå och juridik att informera oss om vad Framtidsfullmakt innebär. Framtidsfullmakten är en nyhet sedan 2017 och något som varje vuxen borde skriva. Detta för att man inom familjen vid sjukdom, olycka demens osv. enkelt skall kunna ta beslut om vem som betalar räkningar, hanterar avtal om hyra, el eller förvaltar tillgångar i bank. Kan även gälla försäljning av fast egendom och bostadsrätt. Mycket att tänka på, antingen gör man detta själv genom att ladda ner en blankett på nätet eller tar hjälp av en jurist.

Som vanligt avslutades mötet med lotteri med uppskattade priser till de som hade tur och valt rätt lott/lotter och lyckades vinna fler gånger. Stort grattis. Välkomna den 28 oktober då vi får underhållning av sångerskan Negar Zarassi och pianisten Lowe Pettersson.

Ulla Jonsson