Reportage från våra aktiviteter
Foton som tas vid våra sammankomster, träffar och resor kan komma att läggas ut här på föreningens hemsida. Vi hoppas att ni samtycker till detta. Om så inte är fallet, meddela detta till webbansvarig.
Skånsk Julmarknad och Tunneberga Gästgivaregård
En kall morgon den 21 november lämnade vi parkeringen vid Onsala Kyrka redo att starta resan till julstämning.
Första stoppet på Rasta Hallandsåsen där vi avnjöt kaffe och fralla. Väl över Hallandsåsen så utbredde sig ett vinterlandskap och det var snötäcke och hala vägar som vår chaufför rattade säkert till vårt första resmål.
Äkta skånsk mässa på Hässleholmsgården. Mycket trevlig upplevelse! I ett par timmar strosade vi omkring bland bodarna. En djupt rotad tradition som tusentals besökare vallfärdar till för att uppleva en äkta, gammaldags, skånsk julmässa. Doft av granris, brända mandlar och glögg och bland de många bodarna fann vi allt från handgjort hantverk och unika julklappar till lokala delikatesser som marmelader, ostar och must.
Marknaden gav oss verkligen den där speciella, härliga julkänslan.
Sedan bar det vidare för dagens kulinariska höjdpunkt. Klockan 16.00 anlände vi till den anrika Tunneberga Gästgivaregård för det traditionella julbordet. Att äta julbord på en gästgivaregård är att uppleva svensk mathistoria och vi blev inte besvikna. I en varm och stämningsfull miljö dukades borden upp med ett dignande urval av julens alla läckerheter. Från sillar i alla dess former till kallskuret, julskinka, köttbullar, prinskorvar, grisfötter (kokta), grönkål och det obligatoriska efterrätts/godisbordet. Två timmars njutning gav oss gott om tid att smaka oss igenom de hemlagade rätterna, som smakade precis så gott som de gör när de tillagas med omsorg och tradition.
Med magen fylld av julmat och själen fylld av julstämning påbörjade vi hemresan. Lång dag men tack vare vår chaufför Inge och vår guide Ingvar så gick dagen fort. Hemma igen vid Onsala Kyrka kl. 20.30.
Månadsträff 27 oktober - Allt om fötter i GALAXEN
Innan föreläsningen startade så hälsade ordförande Majvor Dannberg alla välkomna och informerade om aktiviteter för seniorer i kommunen. Trafikombud Tommy påminde om däckbyte och att alltid använda reflexer vid promenad i mörker. Reseansvarig Carl-L. meddelade att uppslutning till höstens resor är utmärkt. Ett fåtal platser kvar till Julmarknadsresan.
Sedan fick vi lära sig allt från vikten av rätt skor och egenvård till hur man identifierar vanliga fotproblem i tid. Catrine och Lisen delade generöst med sig av praktiska tips, råd och idéer för hur vi på bästa sätt kan ta hand om våra fötter – från enkla dagliga rutiner till när det är dags att söka professionell hjälp. Föreläsningen var både informativ och inspirerande och betonade hur en god fotvård är avgörande för vårt allmänna välbefinnande.
Samtliga de 88 deltagarna belönades med en välfylld presentpåse att ta med sig hem – en extra uppmuntran till att fortsätta vårda sina fötter. Föreläsningen avslutades med ett lotteri där 5 glada vinnare kunde gå hem med värdefulla fotvårdspriser.
Kulturresa Höga Kusten 25-29 augusti. (bildgalleri här)
SPF Seniorerna Onsala började sin långa färd en tidig morgon med Veddige Buss. Dagen ägnades åt att se det vackra svenska landskapet passera utanför fönstret. Ingvar Alnström höll oss vakna och informerade om mycket som passerades. Vi gjorde några välbehövliga stopp för att sträcka på benen, köpa fika och lunch. Även bussföraren Ricky behöver den lagliga pausen.
På kvällen rullade vi in i Söderhamn. Efter att ha checkat in på First Hotel Statt samlades vi för en gemensam middag. Mätta och belåtna och redo för en god natts sömn och att få uppleva Höga Kusten på riktigt.
Dag 2 startade vi med att besöka den Thailändska paviljongen, ett oväntat och fascinerande kulturinslag mitt i det svenska landskapet. En mycket kunnig och skämtsam guide berättade historien om den siamesiske kungen Chulalongkorn som besökte Sverige 1897. Det var en påminnelse om att historien ofta knyter samman de mest avlägsna platser.
Efter en gemensam buffélunch på Älggårdsberget fortsatte vi till Naturum, där vi fick en guidad tur och en lärorik upplevelse. Fascinerande berättelser om inlandsisen och landhöjningen som format landskapet i Höga Kusten till det unika världsarv det är idag.
Dagen avslutades med att vi checkade in på First Hotel Stadt i Härnösand där vi bodde två nätter. En gemensam middag serverades och det diskuterades morgondagens äventyr.
Programmet dag 3 var fullspäckat. Började med att beskåda Högakustenbron och passera den historiska Sandöbron. Ett stopp gjordes i Lunde, en plats som för alltid är förknippad med ”skotten i Ådalen” 1931. Vår guide Ingvar berättade om händelserna som ledde fram till de tragiska dödsskjutningarna av fem obeväpnade demonstranter.
En bussfika intogs innan vi begav oss till Skulebergets topp. De flesta tog liften upp och njöt av den fantastiska utsikten. Vid 12.30 var det dags för en klassisk svensk lunch på Ullångers Hotell.
Färden fortsatte genom Norrfällsvikens fiskesamhälle, med sin pittoreska atmosfär, innan vi anlände till Mjälloms Kulturfabrik. Här fick vi se en film som skildrade bygdens utveckling, från en livlig skofabrik till dagens kulturcentrum. Därefter besökte vi Barsta, där vi fick se det gamla fiskarkapellet från 1665.
Höjdpunkten på dagen var besöket på High Coast Distillery. Guidad tur, provsmakning av deras whisky och avslutade med en två-rätters middag. En perfekt avslutning på dagen och trötta återvände vi till hotellet i Härnösand.
Dag 4 lämnade vi hotellet i Härnösand och började vår resa söderut. Första stoppet var i "Glada Hudik". Vi tog en kort promenad i centrum för att se oss omkring. Därefter åkte vi vidare till Järvsö och gjorde ett hedrande stopp vid Lill-Babs grav. En härlig lunch serverades på Hotel Järvsöbaden innan vi begav oss till Tevsjö Destilleri och Kvarn, där vi fick en guidad tur av Jonas och provsmakning. En speciell upplevelse där gammalt möter nytt. Övernattning i Bollnäs på Scandic hotell.
Sista dagen på resan var det dags för hemfärd. Efter frukost lämnade vi Bollnäs gjorde lämpliga stopp för fika och lunch på vägen. Det blev en resa fylld med vackra vyer, historiska platser och nya intryck. Ornässtugan besöktes – mest känd för Gustav Vasa Eriksson som gömde sig där (i toaletten).
Resan till Höga Kusten bjöd på en fantastisk upplevelse av både natur och historia, en resa som sent ska glömmas.
//Carl-L.