Lantbrevbäraren i Mölndal

SPF Seniorerna Onsala hade den 29 augusti månadsträff på Galaxen. Ordförande Carl E hälsade medlemmarna välkomna och delade även ut SPF-nålar till fyra nya medlemmar.

Carl berättade om höstens resor till Arild och Wapnö, det finns fortfarande några platser kvar. Det blir också en resa till Falkenbergsrevyn den 7 januari 2023.

Agneta A berättade att det pågår en granskning om hur äldreomsorgen fungerar i landet samt diskussionen om kall eller varm mat till de äldre.

Vi fick besök av Jan André från Kungsbacka bibliotek som berättade om vad de har att erbjuda för sina låntagare och allt är utan kostnad. Kommer att vara många intressanta föreläsningar bland annat i Onsala under hösten, program finns att hämta på biblioteken.

Efter fikastunden med kaffe/te och goda smörgåsar från Happy Dane hälsades Ulf Magnusson välkommen. Vi fick höra en berättelse om Åke Mattson somt jobbade som lantbrevbärare i Mölndal på 40-talet fram till 70-talet och tog sig fram på en postmoped. I arbetet ingick inte bara att leverera post och tidningar utan även in- och utbetalningar och hantering av pengar samt postpaket och postförskottsförsändelser. Det blev mycket kaffedrickande på de olika gårdar som besöktes och brevbäraren kunde också få hjälpa till med lite av varje när de kom med posten.

I och med detta lärde de ju känna personerna och ta del av deras vardag på gårdarna som besöktes. Spelade ingen roll hurdant vädret var, posten skulle ju fram ändå. Ulf visade dessutom bilder på personer som bodde på några av gårdarna. Hästen Hercules som var med i tv-serien med Albert och Herbert bodde på en av gårdarna. Vi tackar Ulf för denna nostalgiska och spännande berättelse som fängslade oss alla.

Mötet avslutades med sedvanligt lotteri och fina priser.

Ulla Jonsson