Månadsträff november 2017

Föreläsning om Onsala Rymdobservatorium

Ordförande Hans Carlsson hälsade alla medlemmar välkomna (ca 125) till Månadsträffen.
Informerade om att av våra ca 400 medlemmar så var det 45 som åkte med till Julmarknaden i Huseby och vid Allsången den 17 november var det 30 som var med och sjöng. Det skulle vara roligt om ännu fler deltar i de olika resor och aktiviteter som erbjuds.
Medlemsmöte, där styrelsen bjöd in nya medlemmar till en träff för att informera om föreningen och de aktiviteter som finns samt även få en uppfattning om vad de fått för uppfattning om SPF Onsala. Detta blev ett väldigt lyckat och trevligt möte.
Efter en god smörgås och kaffe/te, lämnade ordförande över mikrofonen till Robert Cumming som arbetar som kommunikatör på Onsala Rymdobservatorium. De har även samarbete med bl a Chalmers.
Observatoriet grundades 1949 och är sedan 1990 en svensk nationell anläggning för radioastronomi. Ett 25 meters teleskop invigdes 1964 och används fortfarande. År 1976 invigdes ett 20 meters teleskop, där Kungen deltog i invigningen. Med dessa teleskop studeras stjärnor och galaxer. Lustigt nog hölls månadsmötet i lokalen Galaxen (f.d. Kyrkskolan). Teleskopet LOFAR och Onsalas tvillingteleskop (som invigdes i Maj i år) studerar jordens rörelser genom att mäta upp avlägsna galaxer. Det finns även teleskop i Chile som ger kunskap om universums utveckling och om stjärnor och planeter – från 5000 meters höjd i Atacamaöknen. De är känsliga för stålning som man inte kan se från Onsala. Forskare från Sverige och hela världen kommer till Onsala för att använda deras instrument. Som ni märker är detta inte så enkelt att förstå och förklara på så kort tid, så för de som vill veta mer är grupper/familjer välkomna på studiebesök. Ring och boka innan.
Därefter var det dags för lotteri och fina vinster till de som hade turen med sig.
Nästa månadsmöte är den 11 december, Jultema och besök av lucia. Välkomna.
Ulla Jonsson