Månadsträff 26 mars 2018

ISLAND med Thomas Andersson

Ordförande öppnade mötet och hälsade välkomna till månadsträffen. Denna gången var det sju nya medlemmar som fick var sin SPF nål som bevis på att de är med i SPF Onsala.
Vi fick en kort information från Agneta om vad som bl.a. diskuterades på FORUM-mötet, det handlade om äldreboende, vård och omsorg och trygghet. Information om enkäten gällande olika typer av resor som var mest populära, enkäten skickades ut i samband med vårprogrammet. Det har kommit in en hel del anmälningar till vårens och även några av höstens resor till Västergötland, Dalsland, Bohuslän och Lars Lerin i Sandgrund. Det finns platser kvar så passa på.
Ordförande berättade också om att vi haft frågetävlingen Hjärnkoll och uppmanade medlemmarna att ställa upp på detta nästa år.
Det bjöds på kaffe/te och smörgås
Island = Is, eld, lupiner och fåglar.
Ordförande lämnade över ordet till Thomas Andersson, som på ett fängslande sätt och med fantastiska bilder berättade för oss från sin resa på 350 mil på Island. Geologiskt sett är Island en fjärdedel av Sverige till ytan varav 500 mil är kust. Irländska munkar var de som först kom till Island och därefter norska vikningar. Island har blivit ett stort turistland som nästan skapat problem för landet. Island är ju sagornas ö, den sagolika naturen och vattenfall. Det bubblar och sprutar svavel hela tiden, 85% av husen värms upp av jordvärme. Kontinentalspricka – varje år dras Island isär med två centimeter, på flera platser på Island kan man se sprickan mellan kontinentalplattan. Alaskalupinen växer vilt och har slagit ut den naturliga floran. På Island lever många arter av Atlantens havsfåglar, lunnefågel, silvertärnor, tre-tåig mås, spov och strömänder. Den tre-tåiga måsen kan också ses på Nidingen och spoven på Malö. Garfågeln – en gång norra halvklotets motsvarighet till pingvinerna, har tråkigt nog blivit utrotad av människan. Garfågeln var ca 75 cm hög och vägde 5 kg men eftersom den hade korta vingar kunde den inte flyga utan blev ett lätt byte. På grund av temperaturökning och utbrett fiske har det blivit svårt för fåglarna att hitta mat. Den populära Islandshästen är en tålig hästras som är robust och tål väder och vind, de har funnits på ön i över 1200 år.
Vi tackade Thomas för en mycket intressant berättelsen om Island och de underbara bilderna.
Efter det sedvanliga lotteriet avslutade ordförande mötet och önskade alla välkomna tillbaka till årsmötet 23 april då vi får besök av Calle "På Läjet" Karlsson.
Ulla Jonsson