Sant o osant i Halland/Onsala med Eva Berntsson Melin

Månadsträff med SPF Seniorerna Onsala på Galaxen 29 november 2021

Ordförande Carl E önskade medlemmarna välkomna till träffen och började med att dela ut SPF-nålar till tre nya medlemmar.

Lämnade ordet till Hasse Carlsson som inledde med att berätta att han varit med i styrelsen i 10 år och som ordförande i 8 år. Nu är han tillsammans med Sune J och P.O Lindqvist med i valberedningen och av den anledningen uppmanade han de som är intresserade av att vara med i styrelsen och påverka det vi gör inom SPF Onsala att höra av sig till någon av dessa herrar.

Därefter var det dags för kaffe/te och ett smörrebrödmed lax och andra godsaker på från Happy Dane AB.

Eva Berntsson Melin berättade om sant och osant i Halland. Vi fick höra en mängd olika spännande historier många med anknytning till Halland och Kungsbacka/Onsala. Nog har vi haft förfärliga straff genom tiderna och dessa skulle ju också vara avskräckande. Tack och lov finns ju inte avrättningar längre i Sverige.  Kvinnorna straffades hårt vid graviditeter utom äktenskapet och de abortförsök som detta ledde till. Det dröjde ända till 1970 innan dessa s.k oäkta barn fick ärva sin far. Det var spännande historier som berättades, vad som var sant och osant får vi bara gissa.

Vi fick också reda på att julklappspapper som sägs vara en norsk idé introducerades i Sverige av Beda Hallberg 1922.

Träffen avslutades med det populära lotteriet där de som vann blev extra glada.

Ulla Jonsson/H Dahlberg(foto)