En tillbakablick fram till 2008

SPF Skövde

Den 3 mars 1983 samlades ett 20-tal personer i Vuxenskolans lokaler för att bilda en pensionärsförening. Till sin hjälp hade de SPF distriktsordförande Sigvard Östäng och Georg Johansson, Skara.

• Föreningens namn blev Pensionärsföreningen Billingen av SPRF.
  • John Andersson valdes till föreningens förste ordförande.
  • 25 av de närvarande tecknade sig för medlemskap, och 18 av dessa fullföljde sin avsikt genom att betala in medlemsavgiften som fastställts till 25 kr/år.
  • Den 3 aug. samma år ansöktes om bidrag till föreningen hos kommunens fritidsstyrelse, medlemsantalet angavs till 31.
  • De första 3-4 åren var arbetsamma, föreningen hade ingen fast punkt utan ambulerade mellan Vuxenskolan, Bagaren, Övre eller Nedre Hörsalen Käpplunda när de hade månadsmöten eller styrelsemöten om de inte träffades hemma hos någon medlem.

John hade ett litet utrymme i sitt garage där han ställt upp en skrivmaskin och en stencilapparat. Där vevade han fram dagordningar och kallelser till möten samt rapporter från möten.

Trots svårigheterna så skapades studiecirklar och gjordes resor och utflykter.

Medlemsantalet ökade långsamt tack vare att en del medlemmar fann den ambulerande tillvaron otillfredsställande. Kommunen tillskrevs för att få hjälp med lokalfrågan. De förslag som kommunen hade var antingen för dyra eller låg för avsides.

På ett styrelsemöte den 7 oktober 1986 informerade Carl Erik Fridebäck om ett ev. förslag till stadigvarande lokaler på T2 gamla område. Jag har inte lyckats få tag i det förslaget.

Då jag valdes till ordförande den 26 februari 1987 blev en av de viktigaste uppgifter att lösa lokalfrågan och på styrelsemötet den 10 augusti 1987 kunde jag meddela att förhandlingarna med kommunen givit resultat och att vi erbjudits lokaler i Gamla Garnisonssjukhuset. Källarvåningen som varit medicinförråd och obduktionslokaler skulle iordningställas av Skanska och vi skulle få viss möjlighet att påverka utformningen.

Den 12 oktober 1988 överlämnade Kommunstyrelsens ordförande, kommunalrådet Sven Westerberg lokalerna till föreningen vid en högtidlig sammankomst. Kommunen lovade svara för lokalhyran (80 000) och att föreningen fick stå för värme och elkostnader (15 000).

Flera föreningar som var i samma situation som oss ville vara med och använda våra lokaler och kommunen förutsatte att vi skulle ställa oss positiva till dem i den mån det var möjligt.

Det var en stor dag för vår förening men också början på en bekymmersam tid. Det fattades pengar till inredning av lokalen och händer för installation av inredningen.

Vi behövde (för 100 personer):

• Bord och stolar
  • Servis och bestick
  • Utrustning till expeditionen
  • En ljudanläggning
  • Hörselslinga

Vi gav oss ut på ett korståg efter pengar, sponsoravtal och gåvor. Så småningom så lyckades vi men det var en arbetsam tid.

Föreningens handarbetsgrupp bidrog till utrustningen av vår lokal genom sitt idoga arbete. Det har de gjort under alla år och de är värda en eloge för sitt fina arbete.

Att tillgodose kommunens krav på att vi skulle låta andra föreningar utnyttja lokalerna då de inte behövdes för vår egen verksamhet visade sig vara svårare än vad både vi och kommunen hade tänkt.

Bridgeklubben som hyrt stora salen en kväll i veckan ville ha flera spelbord och att rökning skulle vara tillåten under spel. Eftersom föreningen beslutat att det skulle råda totalt rökförbud i alla utrymmen i lokalen så kunde vi ej gå med på det och det slutade med att de sa upp avtalet med oss. Det visade sig också att det var svårt att samordna utnyttjandet av lokalerna mellan våra studiecirklar och arbetsgrupper och eventuella utomstående föreningar så kvar blev endast Trafiksäkerhetsrådet, som till största delen ordnade kurser för våra medlemmar.

Efter den arbetsamma starten visade sig effekten av att ha egna lokaler:

• Flera studiecirklar startades, i egen regi såväl som i Vuxenskolans.
  • Kommittéarbetet tog fart.
  • Festliga sammankomster, med och utan mat.
  • En kraftig medlemsökning.
  • Vårt sociala engagement ökade
  • Trygghetsringningen startades 1990
  • Äldreboende startades
  • Friskvårdsaktiviteter startades

1991 övertog Stig Aaby-Ericsson ordförandeskapet och styrelses första uppgift blev att stärka föreningens ekonomi som under iordningställandet av vår lokal blivit försvagad. Det gjordes med bravur och medlemsantalet ökade kraftigt under den här perioden liksom aktiviteterna.

Under de följande styrelserna och deras respektive ordförande har denna utveckling fortsatt och i dag är lokalfrågan åter ett problem nu när medlemssiffran stigit till
1100.

Sixten Kollstad (2008)