Kommunala Pensionärsrådet

KPR

Kommunala Pensionärsrådet - KPR

Kommunala Pensionärsrådet är en strukturerad form för dialog
mellan Skövde kommun och pensionärsorganisationer som företräder medborgarintressen.

Här tillförs de kommunala verksamheterna kunskap och erfarenheter från äldres vardag så att verksamheterna kan utvecklas till nytta för äldres möjligheter. Det handlar om plan- och infrastrukturfrågor, boende, folkhälsa, kost, kollektivtrafik, äldreomsorg, problem med ofrivillig ensamhet, kultur, samverkan, barn och unga, digitalisering mm.

I KPR finns representanter för kommunen samt pensionärsförbunden och dess föreningar representerade. Föreningarna träffas före rådsmötena och framför önskemål om frågor att behandla. Tjänstepersoner bjuds in och informerar om verksamheten. Personer från andra samhällsområden som t ex polis, region kan bjudas in.

SPF seniorernas representant i KPR är Ann-Katrin Jönsson 073-441 30 60.