Cotswold och London 6-10 maj 2019

Resa till Cotswold och London den 6-10 maj 2019

Bildtext: SPF Seniorer vid Themsens södra strand med Londons nya skyline

Det var trettiosex förväntansfulla resenärer från SPF-föreningarna Nordbillingen, Sventorp/Forsby, Elin och Skövde, som flög från Landvetters flygplats för att under fem dagar besöka olika resmål i England. Reseledare var Ingrid Johansson från researrangören.

Det började med Blenheim Castle där en av Englands mest kända politiker och statsmän, Winston Churchill växte upp. Här bjöds också på traditionellt Afternoon Tea.

Därefter gick resan vidare till Cotswold - ett sagolikt vackert engelskt område med mjuka kullar och trädinramade fält i olika färger. Med buss och lokalguide fick deltagarna uppleva landskapet på smala vägar genom små pittoreska byar och städer. De många fåren och lammen skapade extra liv i området. I Cotswold blev det också besök på Hidcote Manor Gardens, en av Englands mest berömda och inflytelserika trädgårdar, med trädgårdsrum omgärdade av vackra häckar.

En höjdpunkt på resan var Windsor Castle, slottet där vår dåvarande kronprins och blivande kung, Gustav VI Adolf och prinssessan Margareta gifte sig år 1905. Drottning Elisabeth med sitt nya barnbarnsbarn var på slottets privata del. De besökande seniorerna fick se den offentliga delen av den vackra slottsbyggnaden.

Den andra delen av resan var besök i London och startade med en stadsrundtur med buss. Därefter var det öppet för egna upptäckter och shoppingturer i London i det vackra sommarvädret. När resenärerna landade på Landvetter igen efter fem dagar, hade de samlat på sig nya reseupplevelser och haft en trevlig gemenskap med sina reskamrater från de fyra föreningarna inom SPF Seniorerna i Skövde.

Text och bild Jan Eric Fasth