Vårmöte den 2 maj 2023

• Vår ordförande Marjatta håller i trådarna
  • Agnes och Marjatta värmer upp till Jag vill tacka livet
  • Vår ordförande Marjatta håller i trådarna

Den 8 – 12 maj genomförs den årliga Folkhälsoveckan i SPF Seniorerna och föreningarna uppmanas och inspireras till aktiviteter som främjar hälsan. Vid vårens sista månadsmöte vid Fornhemmets Scoutstuga i Arbrå fick medlemmarna tillfälle att prova på flera aktiviteter med folkhälsoinslag. Det handlade om motion för såväl kropp som knopp och själ.

Magen fick till att börja med inta en mycket god pastasallad som det bjöds hembakat grovt bröd till. Kroppen och själen fick sig därefter en rejäl genomkörare när Agnes Krigh från Studieförbundet Vuxenskolan ledde passet Dans för livet eller Dans för nyfiken senior. Marjatta och undertecknad deltar sedan några veckor i kursen och vi visste att passet skulle passa alla och vara uppskattat. Dansen är egentligen rörelser till musik, både hålligång och mera stämningsfullt. T ex började vi uppmjukning med Arja Saijonmaas Jag vill tacka livet för att gå vidare till flera rockiga inslag. Det fina i kråksången är att alla kan delta oavsett ålder eller hälsotillstånd, stående, sittande eller t o m liggande. Det var fint att se hur alla deltog och koncentrerat försökte följa Agnes rörelser. Marjatta berättade att vi till hösten kommer att erbjuda en kurs i ämnet Dans för alla, vilket mottogs tacksamt av de som var med. Måste tillstå att det var särskilt roligt att se att de män som var med verkade lika intresserade som damerna. Det brukar annars vara svårt att locka män till denna typ av aktiviteter men till hösten kanske de vågar.

Visst var det en kall dag men solen sken så det blev att ta på kläderna och så ut där styrelsen förberett med gå-fotboll, boule och pilkastning. Boule är ju en viktig och populär aktivitet i föreningen och nu fick flera chansen att prova på. Gå-fotbollen – största svårigheten är att inte springa och därmed riskera utvisning. Vad gäller pilkastning fick man inte sluta kasta förrän man fått 9 poäng och skam till sägandes måste undertecknad böna att få gå in till kaffet med bara 8 presterade poäng. Hjärnan, knoppen, fick sig också ett träningspass när vi gick tipsrundan med temat ”maj”.

Väl inne blev det munnens och gommens tur att njuta – nu av kaffet och den underbara citronkakan. Så fick vi träna oss i tålamod och besvikelse om vi inte dragit någon vinstlott eller förstås det motsatta – glädjas åt fina vinster om vi hade tur.

Till sist informerade Lars-Göran om ännu en hälsofrämjande aktivitet – nämligen Gökottan den 18 maj som liksom i fjol sker i samarbete med Västerbackens bygdegård. I år blir det samling vid lilla Strömbron klockan 7.30 med fyllda matsäckar.

Det var så mycket intressant under dagen att undertecknad alldeles glömde att fotografera utomhusaktiviteterna och dansen, men jag hoppas texten i någon mån kan ersätta bilderna.