Månadsträffen den 5 oktober

Liten rapport från mötet

• Mojje hoppas på storvinst i ståbingon

Svängigt hos SPF Seniorerna i Arbrå

Redan vid ankomsten möttes vi av glada toner från Dur Duon med Harriet Arvidsson, Ola Dunderberg, Kenneth Lindberg och Per-Arne Karlsson. De spelade många kända låtar som fick det att spritta i benen. Sedan Marjatta Onkenhout, som omvalts till ordförande vid årsmötet i september, på sedvanligt glatt sätt hälsat välkommen informerade Rinus Onkenhout, som är trafikansvarig, om reglerna för vinterdäck och betonade också vikten av att använda reflexer. Han påminde om att reflexer åldras och därför bör man tänka på att byta ut dem då och då. Marjatta visade hur olika man syns i mörkret, sämst i mörka kläder, bättre i ljusa och allra bäst med en reflexväst.

Köket med Birgitta Gradin och Lena Forsell hade tillagat en jättegod kålsoppa till oss alla – och dessutom bakat en god kaka till kaffet. Förtäringen är verkligen viktig och därför stor eloge till dem som ordnat detta!

Dur Duon fanns med oss hela eftermiddagen och förgyllde tillställningen med sina låtar. Vi fick också tillfälle att röra på oss i ”August och Lotta” men också genom ståbingon. Lotteriet bjöd på många vinster – många av dem var ät- eller drickbara och av lokal produktion.

Föreningen är mycket aktiv i boulespel och vann DM som spelades tidigare i höst. En särskild trudilutt upphävdes för att fira detta. Boulespelet spelas vintertid inomhus i föreningens boulelokal mittemot Missionskyrkan och sommartid vid Talludden. Man spelar två gånger i veckan och fler välkomnas. Studiecirklar pågår också – en i att hantera mobiltelefonen, en bokcirkel och en sy-och handarbetscirkel. Månadsträffar som denna hålls första tisdagen i varje månad.

Marjatta berättade också att man anordnar ett studiebesök på Bruks i Arbrå den 20 oktober och att intresserade kan anmäla sig till Lars-Göran Larsson.

Mycket glädjande var att några nya medlemmar syntes på mötet och stärkta till kroppen av den goda soppan och till själen av underhållningen, ordförandens glada tillrop och förhoppningen om en växande förening skildes vi åt för denna gång.

Kristina Pennlöv