Novembermöte

• Första arbråplogen 1925
  • Första gruskrossen tillverkad vid Arbrå verkstad 1930

Finstämt, fartigt och folkbildande  hos SPF Seniorerna Arbrå

Efter att ordföranden Marjatta Onkenhout hälsat oss alla välkomna till novembermötet och vi intagit smörgås och kaffe fick vi höra Ulf Jansson berätta om Arbrå Verkstad, där han själv arbetat i 49 år. Ulf berättade hur han börjat som springpojke, utbildat sig till ingenjör genom kvällsstudier och sedan arbetat sig upp till konstruktionschef. Arbrå Verkstad har en ganska lång historia – 1883 bildades Arbrå Mekaniska Verkstads AB och 2004 avslutades produktionen efter flera namn- och ägarbyten. 1925 tillverkades den första s k Arbråplogen och 1930 den första stenkrossen. Många för arbråborna kända namn har passerat revy i verkstadens historia, som Adolf Unger och Anders Bremmer.

Sina stora kunskaper om verkstaden har Ulf naturligtvis från den långa tid han arbetade där men också från det rikliga material som finns kvar i f d Arbrå Verkstads lokaler och som Hembygdsföreningen fått ta del av för att göra tillgängligt och för att säkerställa att det bevaras. Nuvarande ägaren av lokalerna, Arne Häggeborg, har upplåtit två rum, där Hembygdsföreningen kan ta hand om handlingar och bilder från verkstadens historia. Bl a finns där kassaböcker från åren 1923 – 1965 som väger 4.2 kg/st! Där finns också ett album som Anders Bremmer fick i 50-årspresent 1937 av ortens företagare och celebriteter. Idag innehåller albumet ovärderliga bilder från verkstadens glansperiod.

Både finstämdhet och fart bjöd sedan Jan och Rebecka Delin på, när de underhöll med bl a folkmusik från trakten och en  finsk tango på fiol och gitarr och så sången ”Älska mig för den jag är”. Många texter hade underfundiga namn som t ex Pärongrisen av Erik Öst. Vi lärde oss att ”besova” var ett dialektalt uttryck för ”försova” och att just Besova var titeln på en låt av Draupner som vi fick nöjet att avnjuta.

Marjatta informerade om att nästa gång vi möts är det utflykt till amaryllisutställningen ”Under ytan” på Mobackes och till Väveriet i Bollnäs. Det blir den 24 november. Månadsmötena är alltid första tisdagen i varje månad, nästa gång alltså den 7 december och då blir det julstämning med gröt och skinksmörgås och underhållning med Emma Sigvardsdotter.

Vid eftersnacket kunde vi konstatera att föreningen fått nio nya medlemmar och att det känns som om föreningen är stadd i positiv utveckling. Någon påpekade att hemsidan är en bra källa till information och marknadsföring – där kan den hågade läsa mer om föreningen och även anmäla sitt medlemskap.

Kristina Pennlöv