Göta kanal

Resa till Göta kanal den 10-11 juli.

SPF Odensjö Seniorerna deltog i en 2-dagars resa med Ryssbybygdens buss till Göta Kanal - Baltzar von Platens storverk.

Vi åkte från Åsen-Lidhult ca 9.00 den 10 juli. Det blev ett stopp för kaffe och smörgås undef färden. Vi var framme i Stenstorp mitt på dagen där vi stannade för att besöka Dahlenmuseet.Vi fick guidad tur och en kort filmvisning av hans liv.Ett mycket intressant och lärorikt besök.Därefter serverades lunch på restaurang Fyrvakten innan färden fortsatte till Rattugglan vid Mariestad för incheckning.På kvällen åkte vi på en skärgårdskryssning med M/S Bellevue mellan Mariestad och Sjötorp. Vi fick underhållning på båten med spel, sång och roliga historier.Vi åt även en 2-rätters middag ombord innan vi återvände till hotellet vid ca 23- tiden för en god natts sömn. Nästa morgon efter frukost körde bussen oss till Sjötorp för en 5-timmars tur på Göta Kanal till Töreboda.Vi passerade 16 slussar med en nivåskillnad på 40 meter.Det blev ett kortare uppehåll i Lyrestads hembygdsmuseum. Lunch serverades på båten vid 13-tiden.Vi kunde även ta en lite promenad vid sidan av kanalen under slussningen. Vi var framme vid Töreboda ca 15.30 där bussen väntade för hemfärd.Kaffe med smörgås serverades på hemvägen. Vi var åter hemma vid ca 20-tiden.Det var en mycket intressant och givande resa i strålande sol båda dagarna.