Resa till Lessebo och Kosta

Den 8 maj var vi inbjudna att följa med på en resa tillsammans med SPF Vrå/Lidhult.

  • Torkmaskin för finpapper
  • Märke med vattenstämpel för Lessebo Handpappersbruk
  • Glättningsmaskin
  • Entusiastisk VD och guide på handpappersbruket i Lessebo
  • Fikarast
  • Glasblåsare i aktion
  • Konstutställning av Kjell Engman
  • Förtäring på Villa Vik
  • Torkmaskin för finpapper
  • Märke med vattenstämpel för Lessebo Handpappersbruk
  • Glättningsmaskin
  • Entusiastisk VD och guide på handpappersbruket i Lessebo
  • Fikarast
  • Glasblåsare i aktion
  • Konstutställning av Kjell Engman
  • Förtäring på Villa Vik

Första stoppet gjordes vid Lessebo handpappersbruk med en guidad visning av en entusiastisk VD. Många olika maskiner förevisades. Där bjöds också på förmiddagsfika.

Sedan gick resan vidare till Kosta och lunch på Matmagasinet. Därefter vidare till Art Gallery där en guide visade runt och berättade. Det fanns bland annat en fin utställning med olika glasföremål skapade av Kjell Engman. Sedan besök på Kosta glasbruk där och en visning där flera personer arbetade med att skapa ett fantastiskt fint glasalster. Slutligen var det fritt fram att handla i de många olika affärerna som erbjuder allt från glas till annan som kan vara bra att ha.

På vägen hem intogs eftermiddaskaffe på intressanta Villa Vik. Det blev en rolig dag med trevligt sällskap och bra väder. Tack till SPF Vrå/Lidhult som ordnat denna fina resa.