Resa norrut 21 maj 2026

  • Fikastopp vid Hotel Vidöstern
  • En fin skylt vid entrén vid Tändsticksmuseet
  • Vår reseledare Anna-Lena räknar in alla
  • Guide på Husqvarna museum
  • Husqvarna museum
  • Skjutvapen
  • Motorfordon
  • Kök från 70-talet
  • Fina rejäla grytor
  • Gammal cykel
  • Fika på Hörle slott
  • Fikastopp vid Hotel Vidöstern
  • En fin skylt vid entrén vid Tändsticksmuseet
  • Vår reseledare Anna-Lena räknar in alla
  • Guide på Husqvarna museum
  • Husqvarna museum
  • Skjutvapen
  • Motorfordon
  • Kök från 70-talet
  • Fina rejäla grytor
  • Gammal cykel
  • Fika på Hörle slott

Den 21 maj genomfördes en bussresa tillsammans med SPF Vrå-Lidhult. Det var 37 personer som åkte med Börje från Mjäla buss. Vid första stoppet serverades kaffe och fralla på Hotel Vidöstern i Värnamo. Därefter styrde vi kosan mot Jönköping och tändsticksmuseet. Där visades vi runt och fick en ordentlig inblick i hur utvecklingen för tändstickstillverkningen varit. Det framgick också hur det var att arbeta i den delvis farliga miljön. Livet var tufft för många familjer.

Färden gick vidare till Stugan Café och Restaurang i Stadsparken i Jönköping. Efter lunchen kunde vi ta en kort promenad och även blicka ut över staden nedanför.

Nästa studiebesök var på Husqvarna museum. Där imponerades vi av den breda produktionen som varit genom åren. Allt från saker till hushållet, vapen, cyklar, snöskotrar, mototsågar, röjmaskiner mm mm.

Slutligen stannade vi vid Hörle Slott för eftermiddagsfika bestående av nybakade goda bullar och muffins. Det var en pampig gammal byggnad med fantastiska golv. 

Stort tack till vår reseledare Anna-Lena och Doris som administrerat. En varm applåd till Börje som ordnat resan och körde oss med van och säker hand.