November 2023 månadsträff

Knutpunkten fick njuta av en blandad melodibukett

Bild text: Lilla Bandet från dalsländska Färgelanda bjöd på härligt sprittande musik när man underhöll Knutpunktens pensionärer. Foto: Ragnvald Åberg.

Knutpunkten fick njuta av en blandad melodibukett

En timmas underhållning med blandade melodier. Visor, schlagers och svängig rockmusik. De flesta välkända sådana.  Det kunde SPF Seniorerna Knutpunktens medlemmar njuta av på sin senaste månadsträff i Equmeniakyrkan. Dit hade två dalslänningar från Färgelanda kommit. Dels sångfågeln Ulrica Claesson, dels Johan Pettersson, som med hjälp av sin välljudande musikmaskin såg till att stämningen var på topp. En och annan historia drog också ner skratt. Det är besättningen i Lilla bandet, en musikalisk duo som ständigt är i farten. Inte sällan på äldreboenden och hos pensionärsföreningar runt om i Västsverige.

Lars
Därom skvallrade repertoaren. Det mesta var välkända alster som publiken kunde sjunga med i eller i varje fall nynna till. Den här eftermiddagen inleddes med en hyllning till nyligen bortgångne Lars Berghagen. Två sånger ur hans underbara melodibukett gjorde publiken glad. ''En enkel sång om frihet'' och därefter ''Min kärlekssång till dig''.

En annorlunda och kul grej
Ett svängigt medley från tiden med ''gamla'' Sven Ingvars gick förstås hem hos åhörarna. ''Leende guldbruna ögon'' är också fortsatt levande, precis som ''Brittas restaurang'' och en allsångslåt av rang, ''En gång jag seglar i hamn''. Framförd i olika tonarter. En annorlunda och kul grej.

När regnet öser ner
Vad vore musikstund utan en av våra största diktare, Evert Taube. Hans ''Fritiof och Carmencita'' kan man lyssna på i alla väder, även när regnet öser ner.

Några mindes svensktoppen från förr och melodin ''Vid silverforsens strand. Då, 1995, var det Mats Blads orkester och sångaren Paul Paljett som briljerade. Nu fick Ulrica Claesson göra detsamma.

Vildmarksdiktaren
En härlig rockgoding, ''Rock around the clock'', från albumet med Bill Haley & his comets, fick kyrktaket att nästa lyfta. Men till slut blev det lite lugnare när det var dags att påminna om vildmarksdiktaren Dan Andersson. En herre som dog ung men som ändå hann skriva av sig mycket. Det gäller inte minst den stämingsfulla ''Jag väntar vid min mila'', avslutning på en eftermiddag som inte glöms i brådrasket.

Månadens blomma
I slutet av månaden fyller Gunnar Källman 95 år. Inte fel att han blev dubbelt gratulerad, bland annat som månadens blomvinnare.

/ Jan