Juni 2023, månadsträff

Hembygdsparken i fokus vid Knutpunktens vårfinal

En skimrande pärla
Nu har vi satt punkt för vårens aktiviteter i vår omhuldade förening. Som traditionen bjudit de senaste åren höll vi till i hembygdsparken på Haraberget, en oas, för att inte säga skimrande pärla, när det gäller omtyckta platser i Herrljunga. En plats där man kan inandas kulturhistorisk luft. Det här året slapp deltagarna, som var ett 40-tal till antalet, den sedvanliga tipspromenaden runt Stolta Mader, dammen som tillskapats med hjälp av vatten från närliggande ån Nossan och breder ut sig som en härlig vattenspegel nedanför de gamla stugorna i parken. En praktfull idyll!

Fågelsång och humlesurr
Vad gjorde man istället? Jo, njöt av innehållet i medhavda kaffekorgar, gladdes åt strålande solsken från en klarblå himmel, svag vind, fågelsång och humlesurr. Allt i form av social samvaro av bästa märke.

Filmare av imponerande slag.
Innan fikastunden var det samling för filmvisning i kaffestugan. Knutpunkten håller sig med en filmare av imponerande slag. Hans Ivansson. Mer än 40 filmer, de flesta med lokalt innehåll, har det hunnit bli under åren. En av filmerna, som handlade om just hembygdsparken och några av de som lagt ner mängder av timmar med ideellt arbete, fick välförtjänta ovationer av tittarna. Om inte alla trotjänare funnits, ja då skulle parken inte se ut som den idag gör. Dessa outtröttliga är värda allas vårt beröm.

Tre av herrarna som fanns med på Hans Ivanssons ovärderliga dokumentation, Arne Bergstrand, Erik Tubbin och Bengt Herrström, är tre av många som gjort väldigt mycket. Vi är minns hembygdsföreningens ordförande Arne Bergstrand. En spjuver med obetalbar humor. Sofflocken nötte man inte på i onödan när ‘’chefen’’ inkallade sina styrkor till arbete. Erik Tubbin och Bengt Herrström hade också hembygdsparken som sitt andra hem. Nu är dom döda sedan några år.

Hans
Den fjärde, som figurerade på filmen, heter Hans Gustafsson. Han finns fortfarande bland oss, men tillhör inte längre de aktiva parkarbetarnas skara.

Att höra kvartetten samspråka om gångna tiders projekt kändes njutbart på många sätt.

Vi avslutar med ett samfällt:

TACK!

Jan Claesson tackar Hans Ivansson för den imponerande film visningen.

Flera bilder finns på SPF Knutpunktens facebook sida (Begränsad behörighet för medlemar SPF Knutpunktens facebook grupp.) För att gå med i facebook och gruppen SPF Knutpunkten klicka på länken och sedan på knappen "Gå med i grupp"