Maj 2022, månadsträff

Hälsa och välmående i fokus på SPF-föredrag.

Det kom många tänkvärda ord från socionomen Gert Johansson, till höger. Här tillsammans med SPF Knutpunktens ordförande Jan Claeson.  Foto: Jeannette Forsberg.

‘’Hälsa och välmående på äldre dagar’’.
Det kallade han sitt pratande, socionomen och hälsovetaren Gert Johansson, när han, på ett lysande sätt, framträdde inför pensionärerna i SPF Seniorerna Knutpunkten. Ett tal som innehöll både humor och allvar.

Till åhörarnas hörbara förtjusning.
- Man bör helst prata om det man är nöjd med, då mår man bäst, enligt Gert Johansson. Vi har alla något kul att bidra med. Gör gärna din egen lista över allt som är trevligt.

Det finns mycket bra med Sverige. Här lever människor längst i hela världen. Under 1900-talet ökade livslängden med 25 (!) år. Faktorer som leder till detta är ökad rörlighet. Promenader. Man kan gärna klippa gräsmattan utan robot, gå någon extra sväng varje dag med hunden. Och svensk husmanskost på matbordet funderar mycket bra. Typiskt för lyckliga människor: De ägnar tid åt familj och vänner och vårdar och njuter av nära relationer. Och hjälper gärna andra. Bygg upp och vårda ditt sociala nätverk. Fokusera på upplevelser istället för dyrgripar till bilar, juveler och liknande.

En dålig sak med Sverige är rådande ålderism. Den visar sig på olika sätt. Gert Johansson tog riksdagen som varnande exempel. Här finns 349 ledamöter. Efter förra valet var det bara sex (!) ledamöter över 65 år.

Man måste lära sig att bli gammal,
menade Gert Johansson. Alla kommer en dag att dö. Inför detta oundvikliga är det viktigt att underlätta för efterlevande. Att fylla i ‘’Vita arkivet’’, tankar och önskemål om mitt sista avsked bör ingen tveka inför.

Och du ska passa dig för människor som är farliga för dig. Sådana som ogillar dig. Eller kanske utnyttjar dig. Du får ingenting tillbaka. Ju mer dina tankar snurrar kring elände, desto större risk att du får nattsömnen förstörd av mardrömmar.

Till sist fick vi ett glädjande besked: Generösa människor lever sju år längre än andra! Så säger forskningen.

Månadens blomma.
Hem med månadens blomma, en vacker närodlad pelargon, kunde Elsie Valdemarsson gå.