Augusti 2022, månadsträff

En skicklig naturfotograf från Vårgårda.

Bildtext:
Ulf Lofterud, förtjuste åhörarna på Knutpunktens månadsträff med sina vackra vyer. Foto: Ragnvald Åberg.

Ulfs fågelbilder togs emot med förtjusning!

Fåglar och annat vilt i vår herres hage.
Vilken praktfull rikedom som erbjuds i vår vackra natur. Mycket kan man njuta av med hjälp av en skicklig naturfotograf. I Vårgårda finns det gott om sådana som tillhör Fotoklubben. En av dem, Ulf Lofterud, visade upp sig i grannkommunen Herrljunga i samband med höstpremiären för en av pensionärsföreningarna, SPF Seniorerna Knutpunkten. En man van att vara på resande fot i sin vän ‘’Plåtis’’, husbilen, där han mestadels befinner sig när det inte spanas på fåglar och annat vilt i vår herres hage. Ungefär 200 dagar om året kuskar han runt och letar efter spännande fotomotiv.

Knutpunktens pensionärer fick vara med om en timslång upplevelse i nordisk natur. Alla bilder tagna under det senaste året, i varierande väderförhållanden och under olika årstider. Gryningsljusets dimma, förmedlad från Härjedalens fjällvärld, var en njutning för ögat. Detsamma kan sägas om rödräven som plötsligt uppenbarade sig framför fotolinsen, uppe på ett stenrös. Fridfullt betande älgar och stridande kronhjortshanar fanns också på menyn.

Pampiga lappugglan
Men det var mest fåglar i praktfull fjäderdräkt som Ulf helst velat fånga på bild. Vad kan vara tjusigare än att se en strömstare i soluppgången? Väntande på att hitta sin frukost vid en porlande bäck. Orre och tjäder finns det på Remmene skjutfält, men även annat som som tjusar. Dubbelbeckasin kan man hitta när man gör strövtåg i norrländska marker. För att inte tala om den pampiga lappugglan. En annan i samma släkte, slagugglan, håller gärna till i Skövdes närhet,  på berget Billingen.

Man måste ha tålamod och inte vara rädd för tidiga morgnar om man ska få bingo som naturfotograf. Ulf Lofterud kan sin sak, för det fick han varma applåder från en tacksam publik.

Höstpremiären.
Sill, potatis och annat tilltugg hör alltid ihop med höstpremiären. Kökspersonalen hade ordnat med idel läckerheter.

Månadens blomvinnare heter Anita Larsson.

Några av Ulfs fantastiska bilder.

Brushanar. Foto: Ulf Lofterud, Vårgårda.

Dubbelbeckasin. Foto: Ulf Lofterud, Vårgårda.