Hjälp och vägledning med digitala betalningar
Betalningshjälpen.se är ett initiativ skapat av Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker. Hit kan du som senior vända dig för att få hjälp och svar på betalningsrelaterade frågor.
Betalningshjälpen
Betalningshjälpen är ett samarbete mellan SPF Seniorerna, Mastercard och några samarbetsbanker. Syftet är att göra det möjligt för fler att kunna delta i den digitala vardagsekonomi.
Målet är att bidra till en positiv samhällsutveckling och se till att klyftan till de som är i ett digitalt utanförskap minskar. Betalningshjälpen vill att alla ska ingå i den digitala ekonomin oavsett förutsättningar och ålder och kunna dra nytta av de digitala betalningarnas möjligheter.
Introduktion till Betalningshjälpen
Länk för mera informatin: https://www.spfseniorerna.se/sa-tycker-vi/digitalisering/betalningshjalpen/
Nytt! ID-kontroll när du hämtar Mobilt BankID
Bedrägerier blir tyvärr allt vanligare och vi jobbar aktivt med att skydda dina pengar och minska risken för att du ska bli utsatt. Därför måste du numera bekräfta din identitet genom att skanna ditt pass eller nationella ID-kort i BankID-appen när du beställer ett nytt Mobilt BankID i internet banken..
Denna nya ID-kontroll är en ytterligare säkerhetsåtgärd för att skydda dig som kund mot bedrägerier och ID-kapning. Det krävs alltså ett pass eller nationellt ID-kort för att bekräfta din identitet när du hämtar ett Mobilt BankID. Har du inget pass eller nationellt ID-kort? Här kan du ansöka hos Polisen.
Om du behöver ett Mobilt BankID och fortfarande saknar ett pass eller nationellt ID-kort kan du besöka ditt lokala bankkontor så hjälper de dig. På kontoret kan du identifiera dig med till exempel ett körkort eller Skatteverkets ID-kort. Men om du själv vill hämta ett Mobilt BankID krävs att du har ett pass eller nationellt ID-kort.
Länsstyrelsen bevakar tillgången till grundläggande betaltjänster och arbetar med regionala stöd- och utvecklingsinsatser.
Via nedanstående länkar finns information från Länstyrelsen Västra Götaland om Grundläggande betaltjänster. Informationen är bra för personer som är osäkra på hur olika betaltjänster fungerar.
Länk till hemsidan: Länsstyrelsen Västra Götaland (lansstyrelsen.se).
För den som inte tidigare har använt sig av tjänster med digitala betalningar via mobilen kan det dock vara svårt att komma igång på egen hand. Länsstyrelserna har därför tagit fram enkla manualer för Android och iPhone. Användaren guidas steg för steg genom processen att ladda ner och komma igång med BankID och Swish.
För dig som vill lära dig mer om kortbetalning, internetbank och digitala betalningar finns nedanstående broschyr.
Information om betalning med kort och internetbank
SPF Seniorerna
Lär känna din smarta telefon – utbildningspaket för Android och Iphone IT-pedagogen Gabriel Eliasson har producerat enkla instruktionsfilmer för att bättre utnyttja sin smarta telefon. Materialet ger en övergripande kunskap om vad en smart telefon är – därefter delas kurserna upp i 1. Android-telefoner 2. Iphone.