Februari 2022

Månadsträff med årsmöte

• 50 personer i Equmeniakyrkan hade en härlig eftermiddag när Henrik Strömberg stod för underhållningen.Foto: Jeannette Forsberg.
  • Här hålls parentation för bortgångna medlemmar. Margaretha Dahlquist sköter ljuständningen. Foto: Jeannette Forsberg.

Årsmöte och skönsång förgyllde SPF-möte.

Dansbandet Scotts från Lidköping har länge tillhört eliten i sin genre i landet. Mycket beror säkert på sångaren och gitarristen Henrik Strömberg, med Källby som bostadsort. Nu underhåller han på egen hand. Nyligen var han för andra gången hos SPF Seniorerna Knutpunkten i Herrljunga, en eftermiddag som sent ska glömmas. Man kan verkligen tala om dundersuccé! En blandad repertoar med många hits från gamla tider. Henrik är en härlig sångare och gitarrist. Knutpunktens pensionärer sjöng med i de välkända låtarna och var frikostiga med applåder.

Musikprogrammets första låt, ‘’Ljus och värme’’, blev signum för fortsättningen. ‘’Leende guldbruna ögon’’ är fortfarande hörvärd. För att inte tala om Lasse Dahlquists goding från 1941, ‘’Hallå du gamle indian’’. Många, i varje fall pensionärer, kommer säkert ihåg Klas-Göran Hederströms bidrag till svensktoppslistan, ‘’Det verkar kärlek, banne mig’’.

En låt som satte Flamingo-Kvintetten på dansbandskartan var ‘’Jag ska måla hela världen lilla mamma’’.

Vi har sparat det bästa till sist. Ett härligt Sven-Ingvars-medley med åtta av gruppens mest älskade låtar. Jättebra! Precis som smakprovet från allt som bär Elvis Presleys signatur, det svängde rejält om ‘’Teddy Bear’’.

Den här dagen var det också årsmöte. Som började med parentation. Fem bortgångna medlemmar mindes och hedrades med ljuständning, diktläsning och pianomusik.
Kassarapport och verksamhetsberättelse godkändes. Och så fick föreningen en ny studieledare i form av Eva Holmquist. Nyvald för att göra hemsidan läsvärd blev Ragnvald Åberg.

Lena Kellerman kunde gå hem som vinnare av månadens blomma.