Tredagarstur till vackra Helsingfors den 3-5 mars.

Den här resan är nu genomförd. kl.08.30 blev vi upphämtade av Vårgårdabuss vid Torget i Herrljunga. Det var 12 st förväntansfulla resenärer som klev ombord.

• Silja Symphony - Gågatan
  • Silja Symphony läggertill i Helsingfors
  • Saluhall i gammal stil vid hamnen
  • Gröna spårvagnar med ett utbrett nät
  • Ambassaden ligger vid Salutorget med utsikt över havet och granne med Presidentens slott, Högsta domstolen och Helsingfors stadshus.Fastigheten som rymmer ambassadkansli, ambassadörens residens och personalbostäder. Byggnaden är känd för att dess fasad är lik Stockholms slott. Monumentet framför av Carl Ludwig Engel: Keisarinnanstoden, 1835
  • Helsingfors domkyrka av Carl Ludvig Engel. Framför monument över Alexander II
  • Uspenskijkatedralen är huvudkyrka för Helsingfors ortodoxa församling, Helsingfors ortodoxa stift och Finska ortodoxa kyrkan. Katedralen finns på Skatudden nära Helsingfors centrum och blev färdig 1868.
  • Helsingfors horisontcentrum och hamn Lopp Finland horisontal
  • Silja Symphony - Gågatan
  • Silja Symphony läggertill i Helsingfors
  • Saluhall i gammal stil vid hamnen
  • Gröna spårvagnar med ett utbrett nät
  • Helsingfors domkyrka av Carl Ludvig Engel. Framför monument över Alexander II
  • Helsingfors horisontcentrum och hamn Lopp Finland horisontal

Dagens resa gick till Helsingfors. Tidigare har vi besökt två baltiska huvudstäder - Tallin och Riga.

Dag 1
Från Herrljunga Torg kl. 08.30 till första stoppet som var Rasta Brändåsen söder om Örebro. Bensträckning, lunch- eller fikapaus.

Framme i Stockholm gick vi ombord på Silja Symphony. Ett stort vackert fartyg som väntade på oss i Värtahamnen. Cirka 15.00 klev vi ombord och innan dess blev vi tilldelade våra hytter, samtliga låg på våning 10. Ombord blev vi inbjudna till välkomstträffen där det bjöds på en välkomstdrink. Båten lämnade kajen i Stockholm kl. 16:45. En fantastisk läcker buffé intogs strax därefter.
Kvällen bjöd senare på underhållning av en fantastisk grupp som framförde en hyllning till ABBA med både sång och dans. Nattens sömn förmodar jag var god för båten skötte sej fint och gungade minimalt.

Dag 2 framme i Helsingfors
Härlig frukostbuffé av högsta klass serverades på morgonen och kl.10:30 (lokal tid) kunde vi gå iland.

I vänta på rundturen som var inplanerad 14.00 var det frivilligt att ströva omkring på stan'. Vilket många gjorde, trots stormbyar på ca 20 m/sekund - (vilket lär vara halv storm! - men för mig var det STORM)  och med snöblandat regn på tvären. En märklig och spännande upplevelse - om jag får säga det själv. Många modiga tog sej ner på stan och återvände ganska blöta och "urblåsta". Jag var en av de modiga och blöta och kan berätta om en fantastisk Saluhall som låg alldeles nere i hamnen. Det salufördes mycket fisk i alla möjliga konstellationer. Kryddor, kött av ren, renskinn  och mycket mera. Vi vandrade vidare och såg och fotade många vackra byggnader. Gröna spårvagnar och vackra monument. Vi återvände till färjan och var relativt torra när det var dags för den guidade turen. En helt fantastisk guide som berättade en intressant historia om Finlands bakgrund med krig och olika makthavare.

Dag 3 Stockholm – Hemorten
På morgonen äter vi den fantastiska frukostbuffén igen medan vi glider genom Stockholms vackra skärgård. Hur klarar dessa stora fartyg att navigera genom trånga sund? Stort plus till alla på Silja Symphony! Och tack Helsingfors för ett spännand möte med vårt grannland!

Kl. 09:45 lämnar vi av färjan. Vi åker sedan tillbaka mot hemorterna och stannar åter på Rasta Brändåsen för rast och möjlighet till att köpa lunch.

Ca 17.00 landade vi åter vid Röda Torget i Herrljunga

Vi tackar Resekommittén för en fint genomförd resa till Helsingfors!