Ordföranden informerar

Brev från ordföranden och aktuell information. Tidigare ordförandebrev hittas under "Arkiv".

Ordförandebrev Hösten -22

Kära medlemmar!

Med förhoppning om ett öppnare samhälle där vi besegrar de återkommande virusvarianterna presenterar vi härmed höstens program. Vi följer givna restriktioner för fysiska möten. OBS! Vi har inte vunnit kampen mot de nya virusvarianterna ännu. Dessa reservationer är fortfarande motiverade och vi är hänvisade till nya vaccindoser. Vaccinet ger bevisligen ett skydd.

OBS! HÖSTENS MEDLEMSTRÄFFAR ÄGER RUM I FÄSSBERGSKYRKANS FÖRSAMLINGSSAL MED START ONSDAGEN DEN 7/9 KL. 13:30 men vi tvingades acceptera en kortare bokningstid som innebär mellan kl. 13:00 – 15:00. Vi hade tidigare bokningar mellan 12:00 – 16:00. Kyrkan lägger sina egna grupper först. Stensjökyrkan är fullbokad. Vi efterfrågar förslag på lämpliga lokaler för våra möten.

Alla medlemmar inbjuds härmed till vårt årsmöte den 7 september. Vi efterfrågar medlemmarnas förslag på nya styrelseledamöter, cirkelledare och personer som skall utgöra föreningens valberedning under kommande verksamhetsår.

Välkommen att anmäla deltagande i våra program och aktiviteter från den 29:e augusti  klockan 10:00.

Studiecirklar i olika ämnen är berikande för kunskap och gemenskap och vi har utrymme för nya grupper i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Kontakta Anna-Karin Feragen, tel. 0722-003650 alternativt E-post anna-karin.feragen@sv.se eller någon i styrelsen så planerar vi in detta tillsammans. Kören Treklangen välkomnar nya körmedlemmar. Vi startar tre nya studiecirklar i användningen av mobiltelefoner.

Pensionsmyndigheten har regeringens uppdrag att öka kunskapen om bostadstillägg. Cirka 290 000 pensionärer får idag ett medelbelopp på 2 300 kr. per månad men det finns uppskattningsvis ytterligare cirka 100 000 som kan få tillägget. Bostadstillägget är skattefritt och när det uppstår förändringar i bostadskostnad, inkomster eller ekonomiska tillgångar har man rätt att söka. Kontakta Pensionsmyndigheten på 0771-776 776 eller www.pensionsmyndigheten.se. Ansökan görs enklast på www.pensionsmyndigheten.se/ansokbt med en e-legitimation.

En Sverigelott erhålles för varje nyrekryterad medlem till SPF Strömstararna. När registreringen är genomförd kontaktar ni veronica.sjolin@spfseniorerna.se och lotten skickas hem till er.

Kontakta Fixaren Lena på 031-315 24 65 för enklare göromål inomhus om du är över 70 år eller Mölndals Digitala Fixare på 031-3152819 utan kostnad. Kristina Henriksson är digital fixare och hjälper till med datorer, surfplattor och smarta telefoner m. m. Våra lokala fixare visar fotolegitimation från Mölndals stad vid hembesök och sekretess råder.

Äldres säkerhet i hemmet och ute i samhället är ständigt hotad. Släpp inte in någon som inte är känd eller har tidsbokning för beställda arbeten. DNA-märkning av de mest värdefulla sakerna möjliggör spårning. Medföljande dekaler avskräcker tjuvar.

Avbryt omedelbart telefonsamtal från okända personer som erbjuder gratis varor mot att man skall logga in på sitt bankkonto. Polisanmäl sådana bedrägeriförsök.

Mölndals politiker har blivit inbjudna till dialog av stadens pensionärsföreningar. Responsen har varit blandad trots att det är valår. Vi hoppas få till stånd en dialog och ett samarbete som anses normalt i landets övriga kommuner. Resultatet av våra försök till dialog med politikerna kommer redovisas här och i Mölndals – Posten.

Anmälan till resor, aktiviteter och medlemsträffar är lika välkommet på e-mail som på telefon. OBS! Första anmälningsdag är den 29 augusti klockan 10:00.

Besök vår hemsida på www.spfströmstararna.se. Där hittar Ni även inloggning till den nya SPF-appen där vi kan följa alla föreningar, distrikt och SPF centralt i realtid i våra mobiltelefoner.

Mycket välkomna till höstens medlemsträffar och övriga aktiviteter önskar vi alla i styrelsen genom

Kaj-Åke Larsson /Ordförande