Medlemsträffar, vår 2024

Medlemsträffar i Fässberg kyrkas församlingshem. Vi träffas kl. 12.30, en onsdag varje månad (se nedan). Anmälan liksom av-anmälan är obligatorisk för beräkning av inköp av smörgås/mat. Anmälan sker via e-mail (saknas tillgång till e-mail, kan ni ringa). Betalning sker vid ingången.

Vi ber våra medlemmar att respektera att annan aktivitet ibland bedrives i "Stora sittgruppen" i entrén, undvik därför att vistas där. Vid ankomst uppmanas därför alla, att när kassan öppnats, snabbt förpassa sig in i vår hyrda lokal.

Medlemsträffar våren 2024

Fässbergskyrkans församlingshem kl 12.30

Anmälan och ev. av-anmälan, fordras inför beställning av smörgås/mat

• Anmälan tidigast: 3 januari kl. 10.00
  • Anmälan senast: en vecka före medlemsträffen

________________________________________________________

Onsdagen den 10 januari

Träffpunkten i Mölndal inleder dagens Medlemsträff. De informerar oss om vilket uppdrag de har och berättar om alla aktiviteter som är tillgängliga för oss seniorer. Därefter tar trubaduren Niklas Carlsson över podiet. Niklas är trubaduren från Mölndal som inte bara underhåller, utan han utmanar oss även med kluriga frågor i ett musikquiz. Nu blir det dags att gnugga geniknölarna!

Onsdagen den 7 februari

Dagena medlemsträff inleds med årsmöte. Dagordningen för årsmötet finner ni på hemsidan under " Om föreningen". Är ni intresserade av att ta del av verksamhetsberättelsen, så kontaktar ni vår sekreterare Jan Jurén

Därefter har vi glädjen att få besök av en känd Göteborgsprofil - Lars-Gunnar Andersson, Professor emeritus  i modern svenska vid Göteborgs universitet. Ni har säkert hört Lars-Gunnar svara på frågor om svenskan i Språket i P1. Detta gjorde han ända fram till 2014. Numera har han en spalt i Göteborgsposten varannan söndag där han svarar på frågor från läsarna om svenska språket.  Han kommer att kåsera om språkfrågor i allmänhet och om göteborgskan i synnerhet. Lars-Gunnar svarar gärna på frågor om ord och uttryck i språket, kanske t o m i "mölndälskan".

Onsdagen den 6 mars

I höstas lämnades vi i en riktig "cliffhanger" när Lisebergshistorikern Patrik Källström lämnade oss, efter att livfullt ha berättat om flera intressanta detaljer rörande Lisebergs 100-åriga historia. Patrik annonserade då, att det finns mycket mer intressant att berätta om, men tyvärr så rymdes det inte på den tid vi då hade till förfogande. Nu får vi, på mångas begäran, höra Patrik berätta om fler historiska händelser kring Sveriges härligaste nöjespark. Ett kärt återseende blir det.

Därefter följer en kort information från Strömstararnas "Hälso- och säkerhetsgrupp". Denna grupp bevakar hälso och säkerhetsfrågor inom SPF Strömstararna. Man kan på hemsidan hitta aktuella frågor i ämnesområdet. Se  Hälsa/Säkerhet

Mariette Petric, ansvarig för hemtjänsten i Mölndal, kommer därefter att informerar om Hemtjänstindex. Vad är Hemtjänstindex? Hur arbetar man med detta i Mölndal? Hur skall man tolka kurvor och siffror?

Onsdagen den 3 april

Fjällmans Juridik informerar om bl.a. testamente och framtidsfullmakt.

Oavsett din livssituation är det viktigt att känna till hur familjejuridiken påverkar just dig. Föreläsaren tar upp vad man som senior bör tänka på. Det ges möjlighet att ställa frågor.

Vad är bra att tänka på när man upprättar ett testamente? Vilka fallgropar finns det? Val av formuleringar, kan de få betydelse vid bouppteckning och arvsskifte? Kan mina barn få framtida uttag av arv? Vad händer om min partner avlider innan mig? Framtidsfullmakt, vad innebär det? Hur skriver man en framtidsfullmakt, så att den gäller? Kan man använda blankett hämtad på nätet? Måste man anlita en jurist? När blir det aktuellt med "God man"?

Lite lättsammare underhållning följer därefter. Vår kör Treklangen, som numer träffas i Bifrostkyrkans lokaler vid sina övningar, kommer att bjuda oss på en musikalisk njutning.

Onsdagen den 8 maj

Vårens sista formella medlemsträff i Fässbergskyrkans lokaler. Vi åtnjuter då en god landgång med vin därtill. Det blir ett kärt återseende av de otroligt uppskattade artisterna David Carbe (pianist) och Negar Zarassi (sångerska). Det bjuds på ett varierat musikaliskt innehåll, allt från visa och jazz till opera och musikal. Vi som tillhör beundrarskaran, kan garantera   -  EN RIKTIG HÖJDPUNKT -

Våravslutning den 31 maj Kl 11.00

Vi inleder vår efterlängtade sommar med att traditionsenligt samlas vid Rådasjöns strand för grillning och kaffedrickning. De som känner sig hågade går en kort poängpromenad och fina priser utdelas därefter till de mest allvetande. Tag gärna med någon vän eller bekant.

• Ingen föranmälan
  • Gratis