Båtfärd på Hjälmare kanal

SPF Moringen på Hjälmare kanal

Sommarens sista dag, den 31 augusti, bjöd på en utflykt i strålande sol och behaglig temperatur. Ett uppslupet sällskap förväntansfulla seniorer embarkerade fartyget M/S Gustaf Lagerbjelke vid Arbågaåns utlopp vid kanalens startpunkt Gravudden. Nu skulle vi göra en resa som tog oss 22 m upp till Hjälmaren, som att åka hiss fast i båt. Vår kapten Janne hälsade oss välkomna och var vår kunniga guide under hela kanalfärden.

Färden gick genom trånga passager med armlängds avstånd till de stenklädda kanalväggarna, genom de nio handdrivna slussarna och över de små sjöarna. En mycket behaglig och omväxlande resa som bjöd på spänning och skådespel med dånande vattenkaskader i slussarna och magisk tystnad när vi gled fram i max 5 knop följda av några hägrar och förbi ett omväxlande landskap med berg, skog och odlingsmark.

Detta är landets äldsta konstgjorda vattenväg som började byggas 1629. Kanalen är skapad genom grävning, där folket i bygden slapp krigstjänstgöring i utbyte mot arbete, samt bränning där berget hettades upp och splittrades med kallt vatten. Under tio år sysselsatte kanalbygget som mest 500 man. Under färden blir man påmind om vilket slit detta måste ha varit. Baltzar von Platen ledde senare en ombyggnad 1819-1830 då kanalen fick en ny sträckning och sitt nuvarande utseende. Den gamla sträckningen bevaras som en fornlämning.
Efter en god lunch ombord nådde vi så Hjälmaren vid kanalens sista sluss Notholmen där vår chaufför Tomas väntade på oss för en behaglig färd hem. En nutida resa där vi påmindes om dåtidens slit och ingenjörskonst.

Eva Gustavsson
SPF Seniorerna Moringen

Fakta Hjälmare kanal
Byggnadsår gamla kanalen 1629-1639, dagens kanal 1819-1829
Längd 13,7 km varav 8,5 km grävd
Antal slussar: 9
Maxlängd för båt: 30 m
Nivåskillnad: 22 m
Maxbredd: 7 m
Maxdjup: 1,95 m
Högsta tillåtna fart 5 knop