Med cykel på Fårö

SPF Moringens cykelresa på Fårö 14 – 17 augusti 2023. En aktivitet med SPF Moringen.

Avresedagen gick som planerat trots den oro som blev när en av Destination Gotlands färjor togs ut drift. Koll på läget hade Izza som van administratör. Hon mötte alla med ifyllda bagagetaggar och information om resan. Cykelledaren Åke fanns också på plats i god tid. Dessutom hade han tidigare varit på plats i juni och kollat vad som skulle passa vårt cykelgäng på 10 personer.
På plats i Visby hamn tog vi en buss till busstationen för vidare färd till Fårögården där vi bodde i 3 nätter. Våra hyrda cyklar fanns redan på plats och vi började genast se vilken som skulle passa och gjorda de justeringar som behövdes. Många däck behövde mer luft och sadlarnas höjd justerades. Första middagen blev gemensam på Fårögårdens restaurang. En sådan trevlig start på resan.

Följande dag startades med frukost kl 8 och sedan fick vi lunchpaket strax innan vi startade vår cykeltur. Vi åkte norrut i en takt som passade de flesta. De blev några stopp innan vi kom till Fårö kyrka. Vi fortsatte mot Skär och stannar till vid Nordersand vid Ekeviken. Sedan åker vi söderut igen emot Fårösund och viker av vid vägskälet Långhammars 7 för att ta oss till det fina raukområdet. Många skratt blev det när vi tog paus och noterade att vi knapp kände igen Fårögården när vi passade den. Vi stannade till och fick beundra de finaste stenmurarna på Gotland, fåren och ett lambgift med agtak. När vi var framme vid raukområdet började det dugga så lätt så vi tog på oss regnkläder. Åke gick snabbt iväg för att leta reda på en plats där vi kunde äta vår medhavda lunch. Efter lunchen fick vi tid att titta på raukarna.

När vi var nöjda fortsatte vi att cykla samma väg tillbaka mot Lauterhorn. Nu vek vi av vi vägskylten Helgumannen. Småduggar lätt hela tiden. Vi tog en paus vid ett gammalt fiskeläger som tydligen används även idag. De hade fått bidrag för att reparera ställningarna till fiskenäten. Så trevligt att se de välskötta små husen och det luktade tjära lång väg.

Färden fortsatte tillbaka till Fårö kyrka för en välbehövlig paus. Nu var det ”bara” sista biten hem till Fårögården. En rejäl uppförsbacke och en lång, seg uppförsbacke. Den ende som inte märke av dem var Åke som trampade på en samma takt oavsett lutning och motvind. Så imponerande! Han är dessutom 93 år.

Nu skulle vi komma överens om var vi ville äta middag. Izza ringde runt och kollade vilka restauranger som var öppna. Det blev ToDo intill Sundersand där vi åt en underbar god middag. Så det blev ytterligare cykling denna dag, till-och-från restaurangen. Åter delvis i mörker men med lyktorna tända. Totalt cyklade vi 5 mil.

Påföljande dag startade som vanligt med frukost kl 8. Det visade sig att några haft svårt att sova efter den stora matportionen kvällen innan. Efter att vi fått dagens lunchpaket så startade vi cyklingen söderut. Färden gick igen mot Fårö kyrka men denna gång vek vi av mot Dämba. Regnet hängde i luften men vi slapp regnskurarna. Färden gick vidare med Engelska kyrkogården där vi tog en längre paus. På kyrkogården är 30 engelska soldater begravda som deltog i Krimkriget 1853 – 1856. Mycket vackert och rofyllt område. Innan dess hade vi passerat Fårö fyr där vi också tog paus och gick ner till stranden.

För den vidare färden valde vi att följa strandlinjen så mycket vi kunde. Åke tyckte att man ska cykla på grusvägar också när är på Fårö. Annars har man missat något. Så nu gjorde vi det! Ingen villa ha det ogjort. Så vackert! Men också svårt att cykla på. Så bitvis gick med cykeln för att undvika olyckor. Vi stannar efter vägen och äter våra lunchpaket samtidigt som vi njuter av utsikten över vattnet och horisonten.

Efter denna sträcka kom vi helt plötsligt fram till grindarna till Ingmar Bergmans hus. Nu började frågorna komma. Hur många fruar resp barn hade han? Svaren googlade vi fram när vi ånyo kom till Fårö kyrka för paus. Några passade på att handla i Hemslöljdsbutiken, äta Guteglass och dricka kaffe innan vi besökte kyrkan. Nu kände alla till vägen hem till Fårögården så några cyklade direkt tillbaka och några valde att stanna vid Bergmancentret innan de fortsatte tillbaka. Dagen etapp blev ca 4 mil lång.
Nu hade vi fått se två helt olika sidor av Fårö. Majoriteten tyckte att dagens tur var den vackraste.

Kvällen avslutades med en avskedsmiddag på Fårögårdens restaurang. Åke bjöd på bubbel och berättade om hur det gick till när cykelgruppen startades. Många passade på att berömma teamet Åke och Izza och ville att man fortsätter nästa år igen. Det visade sig att Izza med flera redan funderat på att resan skulle kunna vara på södra Gotland. Åke föreslog att Åland också är bra att cykla på. Nu var diskussionen igång. Vi får se vilket förslag som presenteras till 2024. Vi alla vill vara med och ser gärna att fler gör oss sällskap.

Avresedagen började som vanligt med frukost. Vi tog sedan bussen tillbaka till Visby busstation. Väl där behövde vi bli av med bagaget eftersom det var några timmar kvar innan bussen till hamnterminalen skulle gå. Detta lyckades Izza också ordna. Så nu kunde vi ta oss via Söderport innanför murarna. Några valde att äta lunch och andra att se sig om och turista. Gemensam samling innan bussen till hamnterminalen skulle gå. Väl framme där fick vi våra boardingkort av Izza. När vi var framme i Nynäshamn så slutade vår trevliga resa. Men vi ses väl nästa år igen.