SPF Seniorernas resa till Skagen 8 - 11 juni 2015

Så stod vi där igen en tapper skara redan klockan 6 på morgonen den 8 juni vid Alkärrsplan och väntade på bussen som skulle köra oss till det underbara Skagen några dagar.

Sedan vi hämtat upp ytterligare resenärer i Stockholm körde vi med lämpliga pauser till Göteborg där vi tog Stena Lines färja till Fredrikshamn. Innan vi kom till hotellet gjorde vi ett besök i anrika Höjen, (Gammelskagen) där vi letade "håliga" lyckostenar på stranden och såg dess berömda solnedgångsplats.

Vi började dag 2 med att köra ut till Grenen (Danmarks nordligaste udde, där haven möts) och därefter blev det stadsrundtur och en sväng till "Den Tilsandede kirke", en kyrka som "sandat igen", men delvis flyttats.

Efter ett par timmar på egen hand i Skagens centrum körde vi till Kandesstederna och "öknen" som ligger en liten bit utanför Skagen innan vi återvände till Skagen och det spännande Oddecentrat ute på Grenen som visar allt om hav, natur och sandflykt.

På kvällen besökte på Skagens kyrkogård där de mest berömda Skagenmålarna är begravda.

3:e dagen började med en för oss privat visning av de båda största museerna, Skagens Museum och Anchers Hus! Vilken lyx att få en alldeles egen visning! Sedan var det dags för ett besök på f.d. Svenska Sjömanskyrkan. Ett varmt och intressant besök med fantastiskt gott kaffebröd, kaffe och guidning.

På kvällen bar det av till Drachmanns Hus för att under ca en timma få uppleva den underbara atmosfären i detta konstnärshem och efter ett glas vin i trädgården blev vi inne i huset underhållna av bl.a. Skagenjournalisten/författaren Paul Berndt och hans Drachmannvänner. Efter det var vi mogna för middag på restaurang De 2 Have med sin spektakulära utsikt så långt ut på Grenen man kan komma med buss.

Så var då dessa intensiva dagar i det underbara Skagen över och efter en natts sömn satte vi oss åter i bussen för hemfärd. En bussfärd som förgylldes av fantastiska filmer om Skagen.

Det samlade intrycket var glada och innehållsrika dagar i ett fantastiskt landskap.