Fågeltornet vid Östra Styran

Tisdagen 18 maj 2021, så samlades många naturälskare till Fågeltornet, Östra Styran. Vi möttes upp av ornitologen Janne Ohlsson tillsammans med en näktergal som formligen överöste oss med sin välkomsthymn.

Helt fantastiskt och ett bättre mottagande kunde det verkligen inte bli. På väg till tornet flög en gök över våra huvuden - de hörs men syns sällan.
Vi såg massor av fåglar och Janne beskrev och hjälpte oss att höra, lyssna och se för att lära oss utav mångfalden av fågelliv som fanns framför oss; skedand, tranor, massor av grågäss, svartvit flugsnappare och förstås en mångfald av de vanligaste fågelarterna.
En mycket fin dag med idealiskt väder, bra sikt och många härliga stunder med vetgiriga medlemmar från SPF Seniorerna Moringen.

Fikastund förstås och vid Byggningabacken bakom tornet så kvittrade och sjöng fåglarna så fina fraser med törnsångare, svartvit flugsnappare, bofink, talgoxe m fl.
En härlig dag med så många positiva medlemmar.
Men lite smolk i bägaren måste vi ändå belysa: tyvärr så är det förstörelse även här, sprayade fönster, rutor krossade, någon har t o m försökt att elda mm mm. Varför detta onödiga förstörelse - hur ska vi kunna lösa detta?
Men, oavsett detta, så blev det en fantastisk dag, vi planerar ytterligare utflykter i naturen, så håll utkik på vår hemsida samt facebook. Ett varmt tack till ornitologen Janne Ohlsson - alla är vi mycket nöjda och vilken kunskap som du förmedlade till oss!
SPF Seniorerna Moringen/Agneta