SPF Moringens “Stora Kina“ resa.

Torsdagen den 7 mars äntrade 11 förväntansfulla medlemmar i Pensionärsföreningen Moringen pendeltåget för resa till Arlanda och flyg med Air China till Peking. Planet landade punktligt kl. 09,15 kinesisk tid. ( 02,15 svensk tid).. Kinas storlek mötte oss redan på flygplatsen, avstånden i ankomsthallen var enorma. För att hämta bagaget åkte vi tåg c:a 2 km.

Väl ute möttes vi av den omtalade smogen, sikten var bara några 100 meter. Vi möttes också av vår guide, kinesen Henrik, (taget namn) som talade bra svenska.

Upplevelserna började direkt. Med buss gick färden in till centrala Peking. Trafiken var tät och i våra ögon odisciplinerad, allt gick dock bra. Peking är en enorm stad med c:a 22 miljoner innevånare och en yta som är lika stor som hela Skåne. Vårt första möte med den kinesiska maten var lunchen. Lite ovant att äta med pinnar, men vi lärde oss efter hand. Det fanns tillgång till gafflar så vi var inte helt hjälplösa.

Efter lunchen besökte vi Himmelens tempel, där kejsaren bad till andarna om bl.a. god skörd . Vi hann också med ett besök i den förbjudna staden, innan det var dags att boka in på vårt första hotell, som höll hög standard. Efter en god middag var det hög tid att gå till sängs efter en lång dag.

Nästa dag besöker vi en butik med försäljning av odlade sötvattenspärlor och det berömda kejserliga Sommarpalatset, vackert beläget vid den handgrävda Kunmingsjöns strand. Här finns också den berömda "Långa gången", över 700 meter lång med fina målningar. På eftermiddagen besöker vi Himmelska fridens torg. I den stora kongresshallen vid torget pågick kommunistpartiets stora kongress där den nye ledare skulle väljas.

I dag upplevde vi också en sandstorm. Vinden tar med sig fin sand från de torra områdena nordväst om Peking. Vi var rejält genomblåsta och frusna när vi kom tillbaka till hotellet. På kvällen såg vi en mycket sevärd föreställning med dans och akrobatik.
Den tredje dagen i Peking var det dags att besöka Kinesiska muren. På vägen dit stannade vi till vid OS-området med "Fågelboet", ett helt nybyggt område med enorma ytor och höga skyskrapor. Kinesiska muren är också ett enormt bygge c:a 800 mil lång. Den byggdes på 200-talet före Kristus som en försvarsmur mot Mongolerna. En hisnande känsla att gå på den branta muren med de höga trappstegen och beskåda omgivningarna från ovan. På väg från muren besökte vi en Cloisonnefabrik där vi fick se hur dessa omsorgsfullt dekorerade emaljarbeten framställdes.

I dag skall vi flyga till Hangzhou, en resa på c:a 2 tim. Hangzhou ligger c:a 5 mil söder om Shanghai och har c:a 5 miljoner innevånare. Detta område är känt för sina odlingar av grönt te. Vi besökte en odlare och fick se processen med plockning och torkning av tebladen. Vi fick också provsmaka och köpa olika tesorter.

Vi sover en natt i Hangzhou, därefter ett par tim. i bussen till Suzhou, också en 5 miljoners stad. Vi gör ett besök på en sidenfabrik där vi får se hela processen från silkekokong till vävning av sidentyg och tillverkning av sidentäcken.
Efter en natt i Suzhou åker vi till ytterligare en "mindre" stad, Tongli, där vi gör en båttur på kanalerna och går runt och tittar på gamla stan. Fortsätter mot Shanghai, som vi når efter ett par timmars bussresa.

Checkar ni på ett mycket flott hotell. Rummen var c:a 70 kvadratmeter stora Det fanns även dator med internetuppkoppling på rummet. I Shanghai besöker vi World Financial Center, en 493 meter hög byggnad. Vi åker upp till 94 våningen och blickar ut över 20 miljonstaden. Besöker även franska koncessionen, ett ca 100 - 150 år gammalt område med gågator och stora flotta varuhus. Här ligger också huset där Kinesiska kommunistpartiet bildades. På eftermiddagen, som var fri, gick vi en promenad genom en vacker park ut efter floden. I Shanghai ser vi också en fantastisk show med akrobatik.

Så var det dags för nästa flygtur. Denna gång flyger vi ytterligare c:a 2 tim. söder ut till staden Guilin. Här reser sig majestätiska sockertoppsberg över landskapet. Vi besöker den långa Rörflöjtsgrottan med vackra droppstensformationer och stora salar. Nästa dag gör vi en kryssning på Li floden till staden Yangshuo. På kvällen ser vi en fantastisk ljus- och ljudshow, uppsatt av samme regissör som gjorde invigningen och avslutningen av OS i Peking. Som kulisser användes flera sockertoppsberg, som belystes med starka strålkastare. C:a 600 artister medverkade. Utomhusarenan hade plats för 3000 sittande åskådare. Skådespelet framfördes på små båtar och bryggor ute på en sjö.

Dags för ytterligare en inrikesflygning, denna gång till Xian, c:a 200 mil norrut. Här får vi se ett av världens märkligaste arkeologiska fynd. Den förste kejsarens underjordiska arme av terrakotta, som tillverkades för att skydda kejsarens grav. Armen består av flera tusen krigare, alla med individuellt utseende.
Middagen serveras i en stor teatersalong. Vi bjuds på specialiteten jiaozi, den består av "små knyten" gjorda av tunn pastadeg och fyllda med olika smakrika rätter. Efter måltiden följde en mycket färgrik och underhållande sång och dansföreställning från Tangdynastin.

Rundresan närmar sig sitt slut. Cirkeln skall slutas med den avslutande inrikesflygningen tillbaka till Peking. På eftermiddagen ger vi oss in bland stadens gamla gränder, hutongerna, med hjälp av cykelritsor. Vi hälsar på hemma hos en kinesisk familj.
Sista dagen i Kina är programfri. Guiden ordnar en buss och följer med oss till sidenmarknaden. Han berättar för oss vad som gäller och vad som finns att köpa. Framför allt gäller det att pruta, och se så man inte blir lurad. Många av oss gjorde riktiga fynd, tror vi. På kvällens avskedsmiddag åt vi den berömda Pekingankan, som var mycket välsmakande.

Nu återstår endast den långa resan hem till Arlanda och Nynäshamn. Flygningen tar c:a 9 timmar.
Efter 15 intressanta dagar är vi hemma i Nynäshamn och kan sammanfatta resan och konstatera att vi varit med om något utöver det vanliga.

Kina är ett fantastiskt land. Utvecklingen är enorm. Det byggs överallt, de flesta hus är över 20 våningar och ofta både 30 och 40. Vägnätet byggs ut i rasande fart, motorvägar ofta med 4 filer. Peking har 4 st. ringleder runt stan. Biltrafiken i storstäderna är otroligt tät. Järnvägsnätet byggs ut med bl.a. snabbjärnvägar där tågen kör med 300 km i tim.

Det vi alla fascinerades av var att det var så rent och snyggt överallt, inga fimpar eller papper på gatorna och inget klotter. Något som vi svenskar borde lära av.