SPF Moringen med cykel på Gotland

Oj, vad det händer! Och händer fort! Bara en vecka före avfärd för Moringens cykelresa blev jag tillfrågad om jag eventuellt kunde följa med som medhjälpare i följebilen. Gissa om jag blev glad! Självklart ville jag och jag har inte ångrat en sekund även om orsaken till det hela inte var rolig. Det var ju meningen att Åke skulle vara den självklara ledaren för cykelgänget men han kunde tyvärr inte följa med pga sjukdom (corona).

Måndag - Starten började på parkeringen utanför Godsmagasinet med att vi lastade deltagarnas alla väskor i Lasses husbil, vilken skulle vara med som följebil under resan. Det var ett glatt gäng på 11 personer som bordade Gotlandsfärjan den dagen. Efter några timmar över Östersjön landade vi i Visby vid 15-tiden på eftermiddagen och cykelturen tog sin början.

Denna första etapp gick till Warfsholms pensionat i Klintehamn - en sträcka på 3,8 mil.
Här blev vi inkvarterade i trevliga rum och åt så småningom en fantastisk måltid med himmelsk mat! OBS! Detta är ingen överdrift.

Tisdag - Nästa morgon startade färden mot Ljugarn via Ekstakusten. I höjd med Karlsöarna vek färden av mot mitten av ön till Russparken, där följebilen med Lasse och undertecknad dukat fram de medhavda lunchpaketen från Warfsholm. Här kom det några droppar regn, så alla var tacksamma för det utfällbara tak som finns i husbilen. Namnet till trots, såg vi inga gotlandsruss. Regnet upphörde ganska snart och färden fortsatte. Utan större missöden anlände de cyklande till Ljugarn och Frejs Magasin, där vi blev inkvarterade denna natt. Dagens etapp var närmare 7 mil. Inga missöden så här långt, men gissningsvis lite stela ben och rumpor gjorde sig nog gällande så här dags. Dock ingen som klagade.
 Denna kväll gick vi till Ljugarns Strandcafé och Restaurang som vi fått oss rekommenderat.
Här väntade en överraskning som tog oss alla ”på sängen”. Efter att vi tagit plats vid bordet kom servitören fram med en hälsning från Åke i form av en välkomstdrink. Den var uppskattad och jag tror nog att var och en kände lite extra denna stund. Tack Åke!
Även denna kväll förflöt med mycket god mat, dryck och glad gemenskap innan vi traskade hem för en god natts sömn.

Onsdag - Morgon igen och denna gång var målet Gothem via Katthammarsvik. Cyklisterna kom iväg på avtalad tid. Denna dag hade vi inga lunchpaket att dela ut, så vi hade kommit överens att träffas i Katthammarsvik för lunch. Efter att ha tillbringat nästan 3 dagar på lugna vägar med 1-3 bilar och cyklister per dag, framstod denna plats som det ställe ALLA människor och bilar samlats på. Det bara vällde in fler och fler medan vi väntade på att cyklisterna skulle komma. De kom och naturligtvis fick vi köa för att komma till maten. Matens kvalitet uppvägde eventuella irritationer. Ytterligare ett superbt matställe!
Här inträffade resans enda incident. Efter att ha ätit skulle cyklisterna ge sig iväg på sista etappen, men nu upptäckte Monica att hon fått punktering på framdäcket. Vilken tur att Lasse hade verktyg och reservdelar med sig i bilen. Med Håkans och Lasses hjälp fick cykeln en ny slang och färden kunde fortsätta till Gothem. Dagens etapp var inte så lång ca 5 mil.
Här blev vi inkvarterade i våra rum och efter en välbehövlig paus efter cyklingen blev vi serverade en alldeles utmärkt lasagne. Kvällen avslutades med ett litet spontant samkväm bakom husbilen innan vi dröp i säng uppfyllda av dagens händelser.

Torsdag - Sista dagen. Efter frukost samlades gruppen för avfärd mot Visby. Denna dag hade vi lunchpaket med oss, vilken vi avnjöt lunchen utanför Endre kyrka. Cyklisterna trampade därefter de återstående kilometrarna vidare mot Visby och färjeterminalen, där Lasse och jag delade ut biljetter för vidare transport hem till Nynäshamn.
Denna dagsetapp blev ca 3,5 mil och totalt under dessa 4 dagar cyklade deltagarna ca 20 mil.