Manekänguppvisning, 20 mars

Dagen för vårdagjämningen, den 20 mars, bjöd på snöfall och iskalla nordanvindar. Men inne på SPF Moringens medlemsträff med modevisning på programmet hade våren och sommaren gjort sitt intåg. Seniorshop hade kommit till oss med en hel skåpbil full med kläder för sol och värme.

Modevisning hos Moringen

För att få tillräckligt med utrymme för visningen hade medlemsträffen denna gång förlagts till Konstpoolens ljusa och trevliga lokaler. Ett femtiotal förväntansfulla medlemmar satt vid småbord i lokalen. Kläderna hängde på ställningar vid väggarna. Moringens egna tjusiga och duktiga mannekänger Ingeborg, Gun, Birgitta, Barbro, Gary och Rolf kom in i tur och ordning och visade upp plagg ur kollektionen, medan Seniorshops representant Inga-Lena Hultman berättade om kvaliteter och priser.

Vi fick se jackor och kavajer, byxor, kjolar, blusar och skjortor, toppar, tunikor och sjalar, både enfärgat och mönstrat. Många plagg hade praktiska och spännande detaljer som är klädsamma för personer i mogen ålder. I vår får vi njuta av klara, rena färger, nordbons favoritfärg blått är tillbaka i alla nyanser från ljusblått till marin, men även smaragdgrönt, klarrött, rosa, turkos och orange. Svart kombinerat med vitt är högaktuellt men även klassiskt beige och ljusgrått. Även herrplaggen har mycket färg.

Seniorshops kläder kommer från kända europeiska leverantörer. Kännetecknande för plaggen är att de är lättskötta, har bra passform samtidigt som de har ett klassiskt modernt snitt. Storlekar finns för damer från 36 till 52 samt C- och D-storlekar för både damer och herrar.

Efter visningen serverades kaffe med husets klassiker, radiokaka. Därefter fanns det gott om tid att titta, prova och handla. Många hittade något nytt och fräscht att komplettera garderoben med. Även jag vandrade hemåt med en påse i handen innehållande en härligt klarblå jacka som jag hoppas att jag snart skall kunna gå ut i vårsolen med.

Text: Anne-Marie Rikberg