Årets hemliga resa

En solig fredagsmorgon den 8 juni stod ett gäng nyfikna "Moringar" på Alkärrsplan och inväntade Kerstins Taxi. Lars Tjärnhammar tog emot och svarade vänligt på alla frågor om "Vart går färden" med "Jo, den börjar med att vi lämnar parkeringsplatsen och sedan får vi se" och det fick vi. Tillsammans med Maria Landin och den mycket vänliga busschauffören.

• Maria Landin berättar
  • fika paus
  • God lunch i fin miljö
  • Maria Landin berättar
  • fika paus
  • God lunch i fin miljö

Färden gick på snirkliga sommar vägar och mången intressant upplysning tillika skröna (?) försågs vi med när vi åkte alla "bakvägar" som fanns. Allt för att förvilla, men mestadels för att kunna visa upp ett Nynäshamn, som inte alla känner till.

Det var mycket prat om gamla tider och personligheter och vägar och upplevelser. Även Ösmo och Sorunda fick sin beskärda del . En mycket intressant väg var den gamla sk Runstensvägen som så småningom mynnade ut i en grusplan i närheten av Fituna där det stod stolar och bord uppställda i solen och vi bjöds alla på kaffe och nybakt kaka, allt tillrett och serverat av Lars och Agneta Tjärnhammar. Maria fortsatte att berätta och berätta och vi kände att intresset för vår bygd ökade avsevärt. Må hända det blir en studiecirkel till hösten. .Det här vill vi ha mer av!

Eftersom det sägs att vi tar till oss 6% av vad en guide förmedlar så skall jag inte ge mig in på detaljbeskrivning av denna kunskapsfyllda dag. Jag måste dock inflika att vi var många som kommer ihåg betydligt mer än 6 % En eloge till Maria Landin!

Bussen fortsatte sin ringliga färd åter en stund och slutligen "landade" vi på Häringe Slott där vi åt en välsmakande lunch och serverades kaffe på terrassen i solen innan det vara dags för en vandring i slottet. Vi återkom till Nynäshamn på eftermiddagen både trötta och vederkvickta. efter en trevlig dag i goda föreningsvänner sällskap.

Det här var några tankar förmedlade av en nöjd medlem i SPF Seniorerna Moringen /Inga-Lill Friberg