Moringen på "skärgårdstur"

Bland SPF Seniorerna Moringens medlemmar hade en grupp samlats, i slutet av januari, utanför före detta elverkets gamla hus på Lövlundsvägen.

Under en mycket trivsam och underhållande guidning av Therese Öström fick vi under att par timmar en trevlig och välsmakande "resa" i vårt skärgårdsområde.

Hon började med informativ beskrivning om hur ett gäng på fyra ölentusiaster, med början i mycket liten skala, utvecklat verksamheten från köksnivå via ölklubb till eget microbryggeri för att nu vara 14 anställda med rikskända produkter. Företagets namn " Nynäshamns Ångbryggeri" har man övertagit från ett tidigare bryggeri här i Nynäshamn, som upphörde 1929 och låg uppe på Bryggargatan, i den fastighet som en tid huserade en brandstation.

Företagets profil, förutom goda smaker, kan sägas var att nästan alla deras produkter har namn hämtade från sjökort eller kartor från våra trakter. Av denna anledning "besökte eller passerade" vi bl a Landsort, Pickla, Brännskär, Mysingen, Smörpundet m fl kända platser.

Naturligtvis omfattade besöket även provsmakning av ett urval av deras produkter, då Therese beskrev egenskaper som humlearom, beska, bitterhet, sötma och smak. Produktionen omfattar ett knappt tjugotal olika ölsorter i standardsortimentet, men det förekommer även specialvarianter.

Efter detta gick vi ner i "fabriken" där hon beskrev hur processen skedde i stora tankar och grova rör, allt i rostfritt blänkande stål. När väl produkten är klar för leverans sker tappning i såväl flaskor för den "lille" konsumenten som i fat för restauranger.

Tack för en trevlig eftermiddag

Gary Hägre