April 2017

Tre Äss 25-års jubileum

SPF Tre Äss firade 25-års jubileum fredagen 21 april 2017.
Mer än 85 medlemmar hade sökt sig till Ribbingsgården i Borås

.

Kvällens festligheter inleddes med mingel och ett glas mousserande vin. I lokalen fanns foton från olika föreningsaktiviteter från starten till nutid utställda.

När alla fått prata av sig och tittat på fotona, tog kvällens toastmaster Bertil Tunje till orda och utbringade en skål varefter han berättade översiktligt om kvällens aktiviteter, kvällens meny samt redogjorde för den bordsplacering som arrangörerna hade ordnat.

När alla satt sig vid de vackert dukade borden serverade varje bordsvärd ett glas vitt vin eller annan dryck varefter föreningens ordförande Sven Fagerberg hälsade alla välkomna och presenterade kvällens gäst distriktsordförande Lars Lyborg och hans hustru Ann-Britt. Kvällens musiker - Bredareds drängar - presenterades och fick en varm applåd. Därefter stämde alla in i den första av de allsånger som vi hade fått utlagda vid varje plats. Därefter var det dags för förrätten som var Skagentoast. Du hittar Svens tal här.

Huvudrätten bestod av helstekt fläskfilé med sås och potatisgratäng. Till detta serverades färska grönsaker. Maten var mycket välsmakande och synnerligen rikligt tilltagen. Till huvudrätten serverades också ett glas rött vin, öl eller vatten.

Innan det var dags för dessert gjorde ordförande Sven Fagerberg en omsorgsfull presentation över föreningens historia. Du hittar presentationen här. Han gick tillbaka till hur föreningen bildades och vilka personer som var med vid bildandet. Vidare påmindes om olika aktiviteter som genomförts i föreningen samtidigt som dessa relaterades till vad som skett i samhället vid olika tidpunkter. Hela talet finns som bilaga.
Även distriktsordföranden Lars Lyborg höll ett kortare anförande och påminde om ytteligare händelser under 1992, det år som föreningen bildades, vilket väckte minnen och instämmande nickar.

Kvällens meny avslutades därefter med dessert - en pannacotta med rikligt med hallon - samt kaffe och After Eight.

När dessert och kaffe hade avnjutits ombads vi flytta borden ut mot sidorna i lokalen för nu skulle det dansas. När Bredareds drängar drog igång den första danslåten dröjde det inte många sekunder innan golvet fylldes av dansande par och sedan stannade var och en kvar på festen så länge de önskade.

Det finns ett Bildgalleri med fler bilder här. Bildgalleriet har två sidor. Tänk på att du måste ha lite tålamod med systemet innan det bläddrar fram sidan 2. Det kan ta en stund.