November 2017

Novemberträff i Nordtorp

Novemberträffen hos SPF Seniorerna Tre Äss Borås hölls i SOK-stugan tisdagen den 21:e kl 17.00.

Dagens huvudattraktion var ett föredrag av naturfotografen Tommy Lundberg. Mer om detta nedan.

Mötet inleddes med att ordförande Sven Fagerberg först hälsade alla välkomna och informerade om vad hittills var planerat för nästa år. Här kommer några punkter:

• Den årliga parentationen i början av nästa år kommer att hållas i Sandareds kyrka pga. parkeringsproblem vid kyrkan i Sjömarken
  • Vår förening har bokat ett antal biljetter till nyårsrevy den 20 januari. En anmälningslista kommer att cirkulera.
  •  Föreningen kan också gå på ett guidat besök på Abecita konstmuseum (50 kr). Anmälan tas upp under mötet.
  • Den 19 februari är det årsmöte i Sandhult

Kajsa informerade om hur man planerar nästa års resor utifrån en medlemsenkät om önskemål. Här är planerna att föreningen ska göra resor allt från 1-dagsresa till 4-dagarsresa. Bland resmålen finns både Danmark och Gotland samt något hemligt. Man undersöker också möjligheterna för en teaterresa till Göteborg i november.

Efter informationen var det så dags för fotografen Tommy Lundberg att presentera sitt program "Frusna ögonblick". Själv beskriver han det aktuella programmet så här:

"Vinterbilder där naturen spelar upp hela sitt register av skapelsekraft. Vi besöker [också] en bilskrot där naturen sakta tar över. Fågelbilder som jag tror att du aldrig sett + bilder som lockar till skratt och garanterat håller dig vaken."

Lundberg skriver också att hans föredrag bygger på "nära kontakt med publiken" samt att han vill hålla en "lättsam linje" med bilder som "lockar till skratt."

Detta visar sig vara en fullständigt korrekt beskrivning av det kommande föredraget men ingen beskrivning i världen kan mäta sig med hans fantastiska bilder som då och då utlöser spontana applåder. För den som är intresserad av naturen i allmänhet och naturfoto i synnerhet blir Lundbergs föredrag en verklig högtidsstund.

Utöver de utsökta bilderna får vi också en liten inblick i hur mycket arbete som ligger bakom varje fotografiskt mästerverk. Någon gång kan man ha tur och fånga en bild mer eller mindre oplanerat men annars handlar det om många timmar på pass och tusentals bilder för att få fram de mästerverk som visas.

Efter föredraget serverades kaffe och fralla och hembakt muffins. Stort tack till alla som bidragit.

Den som på egen hand vill studera Tommy Lundbergs bildskatt kan besöka den här webbplatsen: www.naturbild.fotosidan.se

Text: Lars-Erik Jonsson; foto: Lars-Erik Jonsson