Mars 2019

SPF Seniorerna Tre Äss, mars 2019

SPF Seniorerna Tre Äss höll den 19/3 månadsmöte i idrottsgården Sjömarken.

Efter inledande välkomstord av ordförande Sven Fagerberg var det dags för dagens huvudnummer "Längtan efter fåglar – våren står för dörren". Föredragshållare var fågelkännaren och naturfotografen Åke Andersson från Sjömarken, som ägnat en stor del av sitt liv åt fåglar. Enligt Åke är fågelskådandet ingen hobby - det är en livsstil, och han gillar att "evangelisera" om fåglar berättade han. Under ca en timme fick vi se vackra bilder på fåglar som förekommer i Sjömarken och lyssna till Åkes kunniga kommentarer till de olika arterna och deras vanor och vi fick också lyssna till deras sång. Många av fåglarna var arter som är välkända från våra fågelbord som mesar, finkar, nötväcka och hackspett men här fanns också några rovfåglar. Sammanlagt 32 fågelarter presenterades och vi fick även se bilder på ekorre och vessla.

Sedan ordförande Sven Fagerberg tackat föredragshållaren med en blombukett och en varm applåd blev det det kaffe, frallor och mazarin.

Därefter var det dags för information. Sven berättade om Trädgårdsmässan 29-31/3 och efterlyste medlemmar som kan stå i SPF:s monter under två pass på lördagen. SPF:are går in på mässan 2 för 1.

1-2/4 blir det schlagerpärlor med "Milda makter" på Sagateatern till ett pris av 270 kr. Sven efterlyste någon som vill ta emot anmälningar till det arrangemanget.

Bertil Tunje avtackades med en blomma efter 10 år som reseledare. Bertil berättade att anmälningstiden till Norge-resan 7-11/6 går ut fredag 22/3 och att det fattades 9 anmälningar för att resan ska kunna genomföras.

En resa som däremot är fulltecknad är den hemliga resan den 10/4.Till resan "Buss, båt och tåg(virke)" den 15/8 i Göteborgs skärgård med besök på ett repslagarmuseum går det bra att anmäla sig till Caisa.

Efter sedvanlig lottdragning och ett avslutande tack med applåd till de medlemmar som anordnat dukning och förtäring upplöstes sammankomsten.

Text och bild: Anja och Lars-Erik Jonsson
(Ber om ursäkt för dåliga bilder p.g.a. svåra ljusförhållanden)