November 2018

Månadsmöte den 22 november i Sandareds församlingshem

SPF Seniorerna Tre Äss höll ett välbesökt månadsmöte i Sandareds församlingshem torsdagen den 22 november.

Dagens program bestod av att Lars Sörbom och Pelle Jageby framförde sånger av och berättade om Hasse och Tages produktion.

Hasse och Tage presenterades som humanistiska humorister som en gång funnit varandra på Sveriges Radio. Efter att de bildat Svenska Ord år 1961 följde en rad minnesvärda revyer och framträdanden. Eftersom åtskilliga av numren nog var välkända för oss mötesdeltagare inbjöds vi att sjunga med när andan föll på. Villkoret var att vi höll oss till "allsångsreglerna", skämtade duon, vilket innebär att alla måste sjunga samma låt samtidigt. Programmet innehöll sedan en rad kända nummer från olika revyer såsom "88-öresrevyn", "Svea Hund", "Glaset i örat" m.fl.

Hasse och Tages produktion kännetecknas av en blandning av humor och samhällskritik. Ett oöverträffat exempel på detta är den monolog som de framträdande påminde om, nämligen Tages sketch om Harrisburg, där experternas försäkran om det osannolika i att en kärnkraftsolycka skulle kunna inträffa fullständigt tillintetgörs av Tage Danielsson. En annat nummer med besk kritik mot de storpolitiska händelserna är "As time goes by", en sång som är lika aktuell idag som då den skapades. Samma sak gäller vår tendens att skjuta ifrån oss obehagliga saker och trösta oss med det trygga och invanda symboliserat av kaffe och bullar i sången "Depressiva tankar kan ibland kompenseras med kaffe och bullar". Av det mer lättsamma slaget är Tage Danielssons "Elektricitetsvisan" och "Norgevisan" från Mosebacke Monarki m.fl.

Lars och Pelle underhöll oss gott och väl en timme samstämmigt och med fina röster. Sången beledsagades av bådas väl utförda gitarrkomp. Vi fick också ett extranummer där Pelle Jageby även trakterade munspel. De väl framförda revynumren blandades med mellansnack, korta historier och lite trevligt "småtrams" mellan de två sångarna.

Efter föreställningen tackade ordförande Sven Fagerberg för framträdandet och tillade att Hasse och Tages sånger och övriga produktion kommer att leva vidare.

Inget möte utan kaffe förstås. Medlemmar ur Sandaredsgänget hade bullat upp med frallor och en småkaka till varje deltagare och när alla pratat av sig var det dags för lite information från Sven Fagerberg och resekommittén. Sven påminde om julmarknaden på Sanderöd den 6:e december och julfesten i Sandhult den 11:e december. Parentationen över avlidna medlemmar hålls i Sandareds kyrka den 15 januari. Annat att hålla reda på är Hjärnkoll, Nyårsrevyn och årsmötet i februari.

Bertil Tunje berättade om planerna för kommande resor. Det kommer att bli en "Hemlig resa" i april, en "Långresa" till Norge i juni, en "Skärgårdskryss" i Göteborgs skärgård i augusti samt en konsertresa till "Hellmans drängar" i Göteborg i december. Dessutom har vi på nära håll Abecita konstmuseum och en ny omgång med Street Art i Borås. Det verkar som om det blir ett digert program.

Det traditionella lotteriet avslutade mötet, varefter alla snabbt bröt upp.

Text och bild: Lars-Erik Jonsson