Januari 2022

SPF Seniorerna Tre Äss hade månadsmöte i Sjömarkens missionskyrka tisdagen den 11 januari 2022.

Traditionsenligt ägnades årets första möte åt en minnesstund över de medlemmar som lämnat oss under det gångna året.

Ordförande Sven Fagerberg inledde med att vi åter kunde samlas för att minnas de bortgångna medlemmarna (dessvärre blev det nödvändigt att ställa in föregående januari på grund av pandemin). Fagerberg läste upp namnen på de som lämnat oss och sa att "vi minns dem med tacksamhet". Därefter hedrade vi de bortgångna med en tyst minut.

Kyrkomusiker Carin Norelius framförde därefter sången Håll mitt hjärta till eget pianoackompanjemang. Diakon Göran Eskilsson höll en tackbön varefter Carin Norelius framförde sången Himlen är oskyldigt blå. Göran Eskilsson läste Gullan Bornemarks text Det är svårt att mista en vän (Sv.Ps 799) varefter Carin Norelius sjöng sången Ser du månen där du är ikväll?. Göran Eskilsson ledde sedan deltagarna i "Herrens bön" och "Välsignelsen". Andaktsstunden avslutades med att Carin och Göran framförde Bro över mörka vatten tillsammans.

Sven Fagerberg hade fått ett brev (mejl) från en nära släkting i familjen som deltidsarbetade med hemtjänst. Brevet från en ung kvinna var skrivet på ett mycket tankeväckande sätt. Den unga som arbetade hos en 103-årig människa, som var så tacksam för varje ny dag och gladde sig åt  sina krukväxter, funderade över hur hennes eget liv skulle bli om hon själv blev lika gammal. Vi fick alla tänka till en stund.

När minnesstunden var över, hade sjömarkengänget dukat upp kaffe och smörgås i det nedre planet och vi fick en trevlig pratstund kring kaffeborden. Det var dessvärre ganska få personer som vågat sig ut i halka och pandemi, bara lite drygt 20 personer, så många bord med fina smörgåsar och hembakta kakor stod tomma. Förhoppningsvis kommer det överblivna till användning.

Sven Fagerberg tackade arrangörerna för det jobb de lagt ner och passade på att informera om kommande aktiviteter. Dessvärre är allt osäkert och det mesta är enbart preliminärt. Sven tipsade om Seniorguiden som finns att läsa i Borås Tidning. Kommande årsmöte är planlagt till den 15/3 i Sandhults församlingshem och frågetävlingen Hjärnkoll är planerad att hållas den 18 mars. Efter detta upplöste Sven mötet men var och en fick gärna sitta kvar och prata en stund.

Text: Lars-Erik Jonsson; bild: Anja Jonsson och Lars-Erik Jonsson