Reportage: Gotlandsresan

SPF, TRE ÄSS Borås, resa till Gotland 26 – 29/8 2018

Söndag

När deltagare hämtats upp i Sandhult, Bäckabo, Sandared och Borås började resan österut. Vid Jära var det dags för paus med busskaffe. Därefter fortsatte resan mot Nässjö, där det blev ett stopp med guidad visning av järnvägsmuseet. Många kände igen sig i de gamla vagnarna och skyltarna. Inte alla visste att vi tidigare haft olika tid på olika orter i Sverige.

Efter besöket på museet gick resan vidare mot Vetlanda där lunch intogs. Strax efter lunchstoppet träffade vi på en annan gotländsk buss som hade havererat. Eftersom vår buss inte var full kunde vi ta ombord 15 män som varit på motormässa i Jönköping och var tacksamma över att trots haveriet hinna med färjan till Gotland.

Efter ca 3 timmars sjöresa var vi framme i Visby och kunde checka in på närbelägna Best Western Strand hotell där gemensam middag intogs.

Måndag

Efter frukost var det dags för en tur norrut. Första stoppet var Slite där vi tittade ner i ett av Cementas stora kalkbrott.

Vid Lärbro, med intressant kyrka och kastal, intogs förmiddagskaffe innan kosan ställdes mot Fårösund och färjan mot Fårö.

Vid Ryssnäs vackra naturreservat gjordes ett stopp innan färden fortsatte förbi Ingmar Bergmans ateljé och biograf till Fårö kyrka och Ingmar Bergmans grav.

Därefter var det dags för välsmakande lunch på Fårö kursgård innan färden gick vidare förbi det genuina fiskeläget Helgumannen till ett stopp vid raukområdet Digerhuvud.

På tillbakavägen gjordes ett besök vid Olof Palmes minnesplats vid Sudersand. Färden gick sedan vidare längs Fårös östra kust tillbaka mot färjan.

Återresan mot Visby gick förbi Fleringe, Kappelhamnsområdet,Tingstäde träsk, Othem och Bro med sin "stainkalm", ett bronsåldersröse. På kvällen var det gemensam middag på hotellet.

Tisdag

Denna dag gick resan mot södra Gotland. När vi passerat Fröjel gjordes ett fotostopp vid en av Gotlands största skeppssättningar, Gannarve. Där fick vi också bekanta oss med den gotländska specialiteten salmbär, en korsning mellan björnbär och hallon.

Resan fortsatte sedan längs med havet med utsikt mot Lilla och Stora Karlsö. Vid gårdsbutiken Margus gjordes ett stopp för att beskåda och inhandla lokalt hantverk, och det fanns även möjlighet att köpa fika och glass. Färden gick vidare förbi vindkraftsparken vid Fide och Burgsvik med Grå Gåsen som blivit känt för "Så mycket bättre".

Resan gick vidare söderut längs kusten med stopp vid Hoburgsgubben innan det var dags för lunch på pensionat Holmhällar.

Efter lunch bar det norrut mot Vamlingbo, där man kunde bese kyrkan och fågelmålaren Lars Jonssons utställning samt en vacker trädgård. I närheten ligger Vamlingbolaget, ett lokalt textilt varumärke där det gjordes ett stopp. På återvägen mot Visby passerades Hemse och Lojsta hed, där de vilda gotlandsrussen har sitt strövområde. På väg in mot hotellet passerades Korsbetningen, som rymmer en minnesplats efter slaget 1361, då Valdemar Atterdag här besegrade gutarna. Middagen intogs på valfri restaurang i Visby.

Onsdag

Efter frukost och utcheckning begav vi oss ut på en stadspromenad i Visby på ca två timmar. Under promenaden besöktes bl.a. Almedalen och DBV:s botaniska trädgård. Vi tittade också närmare på några av Visbys många kyrkoruiner och efter ett besök i domkyrkan tog vi oss upp på Klinten med dess fina utsikt över staden.

Vid Österport skildes vi åt för att inta lunch på egen hand. De flesta for sedan vidare till Lummelunda och de berömda grottorna, medan några valde att stanna kvar och utforska Visby vidare.

På eftermiddagen var det dags att lämna Visby och Gotland, Middag intogs på färjan mot Oskarshamn och sedan bar det hemåt utan några längre stopp. Alla verkade nöjda med resan, gemenskapen och de upplevelser vi delat.

Text och bild: Anja Jonsson