November 2016

• Vid kaffeborden
  • chefredaktör Eklund
  • Vid kaffeborden

Till SPF Seniorerna Tre Äss hade sjuttiotalet medlemmar samlats i SOK-stugan vid Nordtorp för att lyssna till Borås Tidnings (BT) chefredaktör Stefan Eklund.

Eklund inledde med att berätta om hur han gjort resan från kontorspojke via sportreporter på BT och kulturchef på Svenska Dagbladet till sin nuvarande position som chefredaktör på BT.

Eklund fokuserade i sin presentation på papperstidningens situation i en digitaliserad värld där allt fler hämtar sin information via social medier, framförallt Facebook där rykten, halvsanningar och även sanningar förstås sprids med rasande fart.

Generellt är det så att prenumerationer av papperstidningen minskar medan läsningen av den digitala tidningen (eBT och bt.se) ökar. Totalt sett minskar dock tidningsläsandet. Eklund förutspådde dock att papperstidningen skulle fortleva åtminstone 20 år till. Men - tillade han - detta har han sagt åtskilliga år vid det här laget. Han betonade att BT är en lokaltidning som ska spegla vad som sker i bygden.

Efter presentationen var det frågestund och deltagarna hade många frågar om de mest skilda ämnen såsom föreningsannonser, korsord, serier m.m.

När dagens huvudattraktion var till ända återstod fika och det traditionsenliga lotteriet med fina vinster.

Innan det var dags att gå hem påmindes vi om den kommande julaktiviteten i Sandhult den 6 december